Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. april 2011

Hvilken and?

I en klitsø ved Skagen ligger der (har ligget der i ca. 2 uger) et andepar (jeg formoder det er et par da de opfører sig sådan). Fuglene er praktisk taget ens af udseende bortset fra at den ene har et gråand-lignenede vingespejl. Iøvrigt er begge fuglene ''lyst metalmusegrå med en brunlig tone'' på oversiden, mørkere på underside og med meget mørk/næsten sort næb og næbrod. I teleskop m. 25x og 50x forstørrelse på ca 300 m afstand ser de de helt ''ensfarvede'' ud - ingen ''melering'' kan genkendes i fjerdragten men det kan dog ikke udelukkes at der er sådan pga. afstanden. Størrelsen er lig gråand eller en anelse mindre. I profil er der lidt ''troldandeagtigt'' over hovedet. Borstet fro ovennøvnte vingespejl ingen markante tegninger.

Jeg hare intet kameraobjetiv der kan tage fornuftige billeder på denne afstand så et billede får I ikke. Er der nogen der har et bud?

Jeg plejer at være rimelig til ænder, men den her kan jeg ikke klare og de par fuglebøger jeg har hjælper ikke.

De senest indberettede arter i Naturbasen: