Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp | Naturbøger
fyld
19. maj 2013

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Artikler -> Forskning og viden

Michael S. Jensen
Mikroskopiens forunderlige verden (Læst 1980 gange) Postet d. 13-04-11 kl. 11:54
Mikroskopiens forunderlige verden (Her på Fugle og Natur bevæger vi os næsten udelukkende rundt i den makroskopiske verden.
I den mikr)
Foto: Acanthocystis turface

Her på Fugle og Natur bevæger vi os næsten udelukkende rundt i den makroskopiske verden.

I den mikroskopiske verden er dyrene mindst lige så fascinerende og spektakulære, så lad os tage på en lille introduktionstur i den mikroskopiske verden.

Dinoflagellater (gr.: dino = hvirvle, flagella = flageller)varierer i størrelse mellem 10 og 100 my (1 my = 0,001 mm) og er en fascinerende blanding af plante og dyr, der har levet en meget omtumlet fylogenetisk tilværelse.

Dinoflagellaterne kan enten leve af fotosyntese, som planterne gør, eller af at æde andre organismer, som dyrene, eller en blanding af begge dele. De formerer sig både kønnet og ukønnet ved celledeling.

Der eksisterer omkring 4000 forskellige arter af dinoflagellater, og de findes både i fersk- og saltvand. Navnet har de efter de karakteristiske flageller nærmest små hår de bruger til aktivt at komme rundt i vandmasserne med.

Diatomeer er alger og anses for at være de vigtigste producenter af føde i verdenshavene og den største gruppe af de såkaldte phytoplankton. Man regner med at der lever over 100.000 forskellige arter i dag og gruppen er også talstærkt repræsenteret fossilt. Diatomeerne varierer i størrelse fra under en my til over 1000 my.

Diatomeer levet alle steder hvor der bare er antydningen af vand og lys. De findes i verdenshavene, floder, søer, vandpytter, is, fugtig jord osv.

Diatomeerne danner to skaller af silikat kaldet frustuler. Når diatomeen deler sig (ved ukønnet formering), tager de to nye hver sin skalhalvdel med sig. Så danner de hver for sig en ny skal, der er mindre end den de kom fra. På den måde vil de efter et antal delinger være blevet så små, at selve algen ikke længere kan være i skallerne. Når de når dertil kaster de skallerne og går ind i en seksuelt reproduktiv fase. Hanner og hunner mødes og der dannes nye frustuler i den maksimale størrelse.

Foraminiferer er mikropalæontologernes kæledække. Trods deres beskedne størrelse, kan de spores over 500 millioner år tilbage i tiden, og de udviser en forbløffende stor variation.

Man kender over 275.000 arter, både recente og fossile.

Foraminifererne er encellede organismer, der danner en skal omkring cellen. Langt de fleste foraminiferer er meget små, men en enkelt art - Syringammina fragilissima - kan nå op på 19 cm, hvilket gør den til verdens største encellede organisme.

Tætheden af bundlevende foraminiferer kan under gunstige betingelser nå op på over 10 millioner individer pr m2.

Søg selv lidt videre på nettet om kræene og glem ikke også, eller især, at finde en masse billeder af dem. Flertallet er ganske spektakulære og danner uhyre komplekse sturkturer.

Ud over dinoflagellater, diatomeer og foraminiferer, bør I ikke snyde jer selv for f.eks. ebridider, coccolitter, tintinider, chrysophyter og radiolarer.

Man får flere billeder, hvis man søger på de engelsk navne, så de bliver listet, så I bare kan lave en kopier/sæt ind.

Acritarchs

Dinoflagellates

Ebridians

Chrysophytes

Diatoms

Coccoliths

Foraminifera

Radiolaria

Tintinnids

Litteratur:

Jere H. Lipps, 1993: Fossil Prokaryotes and Protists. Blackwell Scientific Publications, 1.st ed. 1993

Foto: - se linket HER

Kommentér

Torbjørn Borgen
#1 Kommentar postet d. 13-04-11 kl. 12:10. Emne: Mikroskopiens forunderlige verden
Fin oversigt Michael - en lille rettelse: 1 µm = 0,001 mm

mvh, Torbjørn

Kommentér

Michael S. Jensen
#2 Kommentar postet d. 13-04-11 kl. 12:16. Emne: Mikroskopiens forunderlige verden
Hej Torbjørn

Ja selvfølgelig. Tak. Den er rettet. Jeg havde vist lavet den om til meter i stedet for millimeter i forbifarten.

Mvh Michael

Kommentér

Michael S. Jensen
#3 Kommentar postet d. 13-04-11 kl. 14:19. Emne: Mikroskopiens forunderlige verden
Her er f.eks. lige nogen vildt fede foraminiferer. Husk at klikke billederne op i stor størrelse.

- se linket HER

Ornamenteringen og detaljerigdommen er simpelthen fantastisk, især når man tænker på hvor små de er.

Mvh Michael

Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 13-04-11 kl. 15:29. Emne: Mikroskopiens forunderlige verden
Før jeg købte mit seneste mikroskop (Olympus CH2) læste jeg en bl. i Øyes Håndbog i Mikroskopi at skallen på diatomeen Pleurosigma angulatum kunne bruges til at bedømme forskellen på gode akromatiske og apokromatiske objektiver, idet finstrukturen kun er synlig på de sidste. Jeg havde dog kun pengepung til de første, men de var / er af rigtig fin kvalitet, hvorfor jeg er godt tilfreds med købet dengang (1995)

Kommentér

Michael S. Jensen
#5 Kommentar postet d. 13-04-11 kl. 18:34. Emne: Mikroskopiens forunderlige verden
Hej Torbjørn

Ja, det kan de også bruges til.

Mange af de mikroskopiske kræ bruges flittigt af biologer og palæontologer. De bruges bl.a. til klimatiske undersøgelser og foraminifererne bruges globalt til f.eks. biostratigrafi, korrelation og indirekte dateringer.

Foraminifererne er simpelthen overalt i marine aflejringer, hvor der er bare antydningen af fossilt bevaringspotentiale, og det vel at mærke 500 millioner år tilbage i tiden.

Det er der ikke mange grupper, der kan prale af.

Mvh Michael

Kommentér

Poul Evald Hansen
#6 Kommentar postet d. 02-05-11 kl. 07:57. Emne: Mikroskopiens forunderlige verden
Var der ikke en, der kunne lave nogle små ad hoc-vejledninger til mikroskopering, evt. på ferskellige niveauer: nybegynder, let erfaren, erfaren, osv.?!

Eller findes noget sådant allerede?

Kommentér

Jørgen Sonne Ravn
#7 Kommentar postet d. 02-05-11 kl. 10:52. Emne: Mikroskopiens forunderlige verden
Hej Poul !

Det er fint at FN har fået indlæg om mikroskopi. Jeg er pensionist og har beskæftiget mig med mikroskopi i mange år.Jeg har dels en samling af ældre mikroskoper, dels et Zeiss universalmikroskop og et Leitz Ortholux til "daglig " brug og et Zeiss Jena stereomikroskop.Jeg har også en samling af ældre præparater, mest af diatomeer. Jeg vil foreslå du låner Øyes " Håndbog i mikroskopi på biblioteket. Den er lidt gammel men stadig meget instruktiv. Derudover er der" Der grose Kosmos-buch der mikroskopie" af B.Kremer som er ret ny. Af tidsskrifter skal du låne "Mikrokosmos" som omhandler mikroskopi på alle niveauer. Det kommer 6 gange om året og har netop haft 100-års jubilæum.Desværre lidt dyrt: ca 700 kr for et årsabonnement. Det engelske online Magazin Miscape kommer en gang om måneden og er gratis. Det er fyldt med gode råd. Selv er jeg mest interesseret i botanik, planteanatomi og alger herunder specielt kiselalger (diatomeer) og kan give en god liste over litteratur hvis du er interesseret men især Gerlachs "Botanische Mikrotechnik" er fuld af gode forslag til præparation.

Jeg tror ikke man kommer langt uden tysk litteratur, men det meste er let at læse idet det er "fagtysk" med termer som let afkodes.

Held og lykke med dine fortsatte studier. Du har velgt en meget spændende, udfordrende og især meget smukt område af studiet af vores natur.

Lev vel

Hilsen Jørgen

Kommentér

Michael S. Jensen
#8 Kommentar postet d. 03-05-11 kl. 19:48. Emne: Mikroskopiens forunderlige verden
Hej Jørgen

En fin række anbefalinger.

Diatomeerne er meget fascinerende og findes i en forbløffende mængde udformninger. Som Jørgen er inde på, er deres skaller dannet af kisel = silicium.

Det danske moler består overvejende af kiselskaller fra diatomeer (ca. 1/3 ler og 2/3 diatomeer). Man har fundet over 110 forskellige arter i moleret og de har været så talrige, at moleret nogle steder har en tykkelse på over 60 meter, så de har været hamrende talrige over en længere periode. Der skal spektakulære mængder af skaller, der højst er 0,2 mm, til at danne en lagserie af den tykkelse.

Diatomeerne har også givet navn til mineralet diatomit, der ganske enkelt er sammenpressede diatomeskaller, det vil sige en kompakteret amorf (ikke-krystallinsk) bjergart, der består af 80-90% silicium, op til 5 % aluminium og spor af diverse andre grundstoffer, bla. jernoxider.

Kemisk defineres diatomit som en opal, altså en vandholdig silikat med den generelle formel SiO2 – nH2O.

Mvh Michael

Kommentér

Marc Cedenius
#9 Kommentar postet d. 22-12-11 kl. 02:18. Emne: Mikroskopiens forunderlige verden
Som kemiker bliver jeg lige nød til at rette et par oversættelsesfejl

Kiselalgernes skaller består ikke af silicium men silica som er siliciumoxid.

Samme fejl har sneget sig ind i beskrivelsen af diatomit''s bestanddele, her skal silicium også udskiftes med silica og alumium med aluminia som er alumiumoxid.

Det kunne ellers havde været sejt og diatomere havde skaller af rent slilicium

Kh Marc

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Google

Web www.fugleognatur.dk
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Rettigheder | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator