Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp | Naturbøger
fyld
31. august 2016

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne Vibeke Tossell
Hvilken cikade? (Læst 7890 gange) Postet d. 30-10-06 kl. 12:33
Fandt denne smukke cikade i haven i dag.

Jeg har set F&N-listen igennem, plus lidt på nettet men ikke fundet den.

Er der en der kender arten?

mvh Anne Vibeke

Hvilken cikade? (Fandt denne smukke cikade i haven i dag.
Jeg har set F&N-listen igennem, plus lidt på nettet men ik)
Foto: Anne Vibeke Tossell
Kommentér

Søren Tolsgaard
#1 postet d. 30-10-06 kl. 13:33. Emne: Hvilken cikade?
Et fantastisk billede af så lille et kræ. Den er svær (for mig) - men den tilhører nok slægten Eupteryx og denne her ligner den meget - se linket HER

Men måske ikke helt den samme art. Lad os lige se om der er andre, der har et bud.

Kommentér

Anne Vibeke Tossell
#2 postet d. 30-10-06 kl. 15:06. Emne: Hvilken cikade?
Mange TAK Søren.

Jeg syntes den ligner meget, den mangler måske lidt af de samme tegninger på hovede og rygplade.

Ja, det er ikke nemt med de små dyr, og utroligt så mange der er når man kommer ned i den størrelse.

Men jeg syntes det er utroligt spændende at man kan finde nye dyr næsten hver dag

mvh Anne Vibeke

Kommentér

Martin Bjerg
#3 postet d. 30-10-06 kl. 17:49. Emne: Hvilken cikade?
Et bud fra en "absolut-ikke-cikade-kyndig": Cicadella viridis? Den er vist rimelig almindelig i Danmark og kan have alle mulige forskellige farvesammensætninger i blåt, grønt og gult. Harset et par sstykker, men ikke så smukke som din. Smukt billede.

Kommentér

Anne Vibeke Tossell
#4 postet d. 30-10-06 kl. 18:19. Emne: Hvilken cikade?
Mange tak Martin.

Grøn Sumpcikade(Cicadella viridis) er en større cikade end denne. Rygskjoldet er irgrønt hos hunnen og blåglinsende hos hannen - se linket HER

Jeg har ikke læst eller set billeder hvor de kan have disse tegninger.

Men måske tager jeg fejl

mvh Anne Vibeke

Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen
#5 postet d. 30-10-06 kl. 18:44. Emne: Hvilken cikade?
Hej Anne

Den ser spændende ud.

Som Søren skriver er det en Eupteryx-art. Ud fra ribbeforløbet i vingespidsen kan jeg indskrænke antallet af arter til en 5 - 6 stykker.

Af dem er kun 1 art tidligere fundet på Fyn (2 arter i hele landet) - den hedder Eupteryx stachydearum (Hardy 1850).

Men det dyr, du har fotograferet, (forøvrigt et dejligt skarpt billede) ser ikke helt rigtigt ud som en typisk stachydearum - så det er muligt at den tilhører en af de andre arter i gruppen (melissae som Søren er inde på, er en af dem) men det kræver altså en nærmere undersøgelse at afgøre det.

Kan du ikke lige fange et par stykker

og sende dem til mig - det skal helst være hanner - så skal jeg se på dem.

MVH Ulrik

Kommentér

Søren Tolsgaard
#6 postet d. 30-10-06 kl. 19:59. Emne: Hvilken cikade?
Hej Ulrik, gamle svinger! Det lyder godt, at du har styr på cikaderne.

Og så må betydningen af belæg igen fremhæves: Insektet og lidt vat eller toiletpapir anbringes i et lille glas med tætsluttende låg. Sådan kan et insekt opbevares næsten ubegrænset.

Man bør naturligvis kun indsamle med omtanke, men mange små insekter kan kun bestemmes under mikroskop. Erfarne entomologer tager i reglen gerne imod materiale og sørger for, at det bliver opbevaret for eftertiden. Får man selv lyst til at opbygge en samling, bør man henvende sig til en af de entomologiske foreninger for nærmere vejledning.

Så - nettet frem Anne Vibeke, der er sikkert masser af Eupteryx udenfor!

Kommentér

Anne Vibeke Tossell
#7 postet d. 30-10-06 kl. 21:02. Emne: Hvilken cikade?
Mange tak Ulrik og Søren.

Ikke underligt hvis denne ikke ses så ofte, den er ca. 3 måske 4 mm og jeg så den kun tilfældigt da den sad lige ved siden af en helt sort snudebille.

Disse arter må da pga. størrelsen være meget oversete?

Det bliver da noget af en opgave at fange sådan et lille dyr men jeg vil da prøve.

Jeg har lige et billede mere hvor man bedre kan se tegningerne på hovedet.

mvh Anne Vibeke

Hvilken cikade? (Mange tak Ulrik og Søren.

Ikke underligt hvis denne ikke ses så ofte, den er ca. 3 måske 4 mm og )
Foto: Anne Vibeke Tossell
Kommentér

Anne Vibeke Tossell
#8 postet d. 30-10-06 kl. 22:28. Emne: Hvilken cikade?
ps.

Hvordan ser man forskel på han og hun?

Lidt vigtigt når det skal være hanner der indsamles.

mvh Anne Vibeke

Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen
#9 postet d. 31-10-06 kl. 00:24. Emne: Hvilken cikade?
Hej Anne.

Tillykke - du har fundet en ny cikadeart for Danmark (så vidt jeg ved i hvert tilfælde).

Dit sidste billede, hvor man bedre kan se de sorte, karakteristiske tegninger på hovedet, satte mig på sporet.

Navnet er Eupteryx decemnotata Rey 1891.

Det er en spændende art, der de seneste år hastigt har bredt sig i Europa. I midten af 80erne var den kun kendt fra middelhavsområdet i Frankrig og Italien – siden har den bredt sig til Portugal, Schweiz, Østrig, Slovenien, Grækenland, Sydengland og store dele af Tyskland. Så det er ikke uventet at den dukker op her i landet også.

Den lever på flere forskellige krydderurter som salvie (Salvia officinalis), katteurt (Nepeta cataria) rosmarin (Rosmarinus officinalis) og andre aromatiske læbeblomstrede. Den kan optræde som skadedyr i gartnerier, der dyrker disse planter, og man regner med, at den er blevet spredt ved kommerciel handel med inficerede planter.

MVH Ulrik

P.S. Du må stadig meget gerne sende nogle stykker til mig, så jeg kan være 100% sikker på bestemmelsen – hvis du altså kan fange dem – gerne både hanner og hunner. Du kan kende hunnerne på læggebrodden, der ligger i en fure på undersiden af bagkropspidsen – den er tydelig at se i en lup hvis du har dyret i et glas så det kan ses nedefra. Længden af brodden er ca. 1/4 af bagkroplængden.

Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Tilpasset søgning
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator