Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. maj 2011

Det tavse forår?

Ligesom 2001 (nine-eleven) vil gå over i historien som et år der fik uoverskuelige konsekvenser, vil 2011 måske blive året fuglefolk vil mindes med samme dystre miner.

Endnu lidt for tidligt at støde i dommedagsbasunen, men jeg vil dog i det følgende prøve at forestille mig det værste.

Det er jo fredag den trettende……

Det startede egentlig i midten af april med at jeg undrede mig over at jeg endnu ikke havde set en Landsvale. Jeg bor i Gentofte, hvor der stadig er en mindre bestand spredt omkring i kommunen.

Disse fugle burde have indfundet sig senest omkring den 1. maj. Det skete bare ikke. Ej heller sås rastende fugle i nær det antal jeg plejer at møde.

Selve Gentoftegade huser en mindre koloni af Bysvale, som normalt boltrer sig over hustagene på dette tidspunkt. I skrivende stund har ingen lokale fugle indfundet sig.

Gentofte Sø har en pæn rørskov, hvor Rørspurv og Skægmejse yngler.

I de senere år vil jeg anslå bestanden af Rørsanger (ankomst i de sidste aprildage eller allerførst i maj) til at have ligget på omkring 10 par. Sidste år hørte jeg kun 3 syngende fugle.

I år er een fugl hørt den 9 og 10 Maj, men den er nu væk (en trækgæst?)

Ved to besøg ved Gilbjerghoved (den 8 og 10-5), begge dage med perfekt vind for småfugletræk, sås nedslående få trækkende svaler. Ved samtlige besøg i tidligere år under lignende vejrforhold , ville den ene flok afløse den næste i en stadig strøm op langs kysten.

Jeg hører snak om meget få Nattergale samt færre Gøge end normalt på denne tid.

Altså:

Enten er mange langdistancetrækkere ekstremt forsinkede i år.

Eller også vil vi opleve et akut og foruroligende stort fald i bestanden af en række arter, som i forvejen er svundet støt i antal i de seneste årtier (Sivsanger og Gulbug er blot to eksempler.

Megen ulandshjælp til lande i Afrika (som er det aktuelle kontinent i denne sammenhæng), bruges til at effektivisere jordbruget med hvad dertil hører af opdyrkning, dræning, skift til monokulturer, og udredt brug af alskens herbicider og pesticider, af hvilke mange for længst er forbudt i Europa og USA.

Behøver blot at nævne bekæmpelsen af malariamyg, som jo foregår ved oversprøjtning af enorme arealer (vådområder) med titusinder af tons DDT.

Og således endte vi ved udgangspunktet i Rachel Carson’s klassiker fra 1962……

Kan I ha’ et fortsat rigtig godt forår!

Som altså formodentligt i år vil kunne opleves blot med kikkert og evt. cykelhjelm.

Høreværnet kan I sagtens lade blive hjemme ;-)


De senest indberettede arter i Naturbasen: