Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp | Naturbøger
fyld
24. april 2014

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kristian Stengaard Munkholm
Kranium - hund eller hyæne? (Læst 696 gange) Postet d. 08-06-11 kl. 09:48
Dette kranium fandt jeg i Negevørkenen i Israel. På stedet fik jeg det bestemt til at stamme fra en ung stribet hyæne, men jeg har siden på grundlag af billedet fra anden side fået det bestemt til tamhund.

Desværre er dette det eneste billede, jeg har. Kraniet virkede ekstremt tungt, kraftigt og solidt.

Jeg har tidligere fundet et kranium af tamhund i tilnærmelsesvist samme størrelse. I sammenligning syntes dette meget kraftigere og mere robust. Jeg anerkender selvfølgelig, at der vel må være betragtelig variation imellem de forskellige hunderacer, ligesom der vel kan være forskel på graden af slitage, men min aldeles uvidenskabelige holdning som ignorant lægmand er ikke desto mindre, at jeg ville være lettere overrasket over, om det skulle være samme art.

Efter at have googlet lidt billeder af hyænekranier tror jeg dog nok alligevel på tamhunden.

Er der nogen her, der tør & vil give deres begrundede besyv med?

Kranium - hund eller hyæne? (Dette kranium fandt jeg i Negevørkenen i Israel. På stedet fik jeg det bestemt til at stamme fra en )
Kristian Stengaard Munkholm har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 457)
Besvar | Kommentér

Michael S. Jensen

Svaraktivitet:

(19)
#1 Svar postet d. 08-06-11 kl. 09:53. Emne: Kranium - hund eller hyæne?
Hej Kristian

Jeg vender lige tilbage, når jeg får tid, men jeg kan med det samme sige, at det ikke er en hyæne. Alt for mange tænder.

Mvh Michael

Besvar | Kommentér

#2 Kommentar postet d. 08-06-11 kl. 09:57. Emne: Kranium - hund eller hyæne?
Tak Michael,

jeg holder tråden åben & venter i spænding på fortsættelsen

Besvar | Kommentér

Michael S. Jensen

Svaraktivitet:

(19)
#3 Svar postet d. 08-06-11 kl. 10:23. Emne: Kranium - hund eller hyæne?
Jeg er 95% sikker på, det er en hund. Tændernes antal og størrelse passer, så det er kun ulv, der skal udelukkes. Umiddelbart synes jeg at især den nederste hjørnetand er for lille til ulv, men som du er inde på, er kraniet og muskelhæfterne meget robuste for en hund.

Kunne man måske forestille sig, at det har været en stor halvvild omstrejfende hund?

Man får ikke store muskelhæfter af at æde dåsemad og hundepiller, men har den været halvvild og skullet skaffe det meste af føden selv, har det jo nok givet lidt mere motion til kæbemuskulaturen.

Mvh Michael

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

#4 Kommentar postet d. 08-06-11 kl. 10:32. Emne: Kranium - hund eller hyæne?
Tak igen Michael.

En forvildet omstrejfende tamhund synes vel ikke så usandsynligt ude i ørkenen.

Hvor jeg andetsteds fik det bestemt til hund, blev ulv også afvist pga. den markante pande. Hvad siger du til det?

Besvar | Kommentér

Henrik Hestbech
#5 Kommentar postet d. 08-06-11 kl. 10:33. Emne: Kranium - hund eller hyæne?
Hvis man skal forsøge at gøre det til noget eksotisk -> kunne det så være en sjakal, canis aureus? Jeg forestiller mig at den har mindre tænder og er mindre robust i det hele taget end en ulv.

Besvar | Kommentér

#6 Kommentar postet d. 08-06-11 kl. 10:36. Emne: Kranium - hund eller hyæne?
Sjakal har jeg også fået afvist fra anden side med henvisning til panden.

Besvar | Kommentér

Michael S. Jensen

Svaraktivitet:

(19)
#7 Svar postet d. 08-06-11 kl. 13:13. Emne: Kranium - hund eller hyæne?
Nej, det er ikke en sjakal, bl.a. fordi kammen ovenpå hovedet er for lille. Størrelsen på den er en anden grund til, jeg er nogenlunde sikker på, det ikke er en ulv.

Både sjakaler og ulve har en kraftigere og højere kam især på den bagerste del af kraniet.

Prøv evt. selv at google kranier af kræene. Det er nemt at se når man ved, hvad man skal kigge efter.

Panden? Tja? Det er også en karakter, man bør notere sig, men den kan ikke afgøre det alene.

Mvh Michael

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Google

Web www.fugleognatur.dk
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Rettigheder | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator