Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. august 2011

Fingeraks og Amarant - to korrektioner

Tak til Knud Flensted for to væsentlige korrektioner til mine observationer!

Ved den gamle togstation i Skælskør genfandt jeg for nogle dage siden en kendt årti gammel bestand af Liden Fingeraks og obsede den som dette på F&N. Knud har besøgt stedet i dag, og kunne fortælle mig, at det er Kamhåret Fingeraks, som jeg ikke kender. Så tak til Knud for denne belæring. (y)

(Jeg spekulerer på, om planten mon ikke ligger i Dansk Herbarium som Liden Fingeraks?)

Knud har også været i Slagelse og bese, hvad jeg har bestemt til Græsk Amarant. Knud er overbevist om, at det er Plet-Amarant, og jeg er nu sikker på, at Knud har ret. Der, hvor jeg er gået galt i nøglen hos Stace, er, at jeg har set "at de blomstrende stængler er med blade til spidsen", men dette er så ikke tilfældet, idet "de blomstrende stængler er bladløse mod spidsen". Jeg bringer et billede herunder af, hvad jeg hjemtog af planten den anden aften. Baggrunden er millimeterpapir. Også her giver jeg Knud ret. (y)

Til slut vil jeg glæde mig over, at jeg markerer alle mine fund af grønne og røde arters geografiske position meget nøje i noten til fundet, så andre kan finde planterne.

Ingen af ovennævnte arter er p.t. på F&N, så jeg beder lige om, at de bliver oprettet, så kan Knud komme obserne ind med rette navn.

hilsen John

PS: Knud har også besøgt flere andre af mine fund, men her skulle bestemmelserne vist være i orden. :)


Foto: John Holst

De senest indberettede arter i Naturbasen: