Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. september 2011

Roundup - glyphosat

Her i sensommeren undrede jeg mig over at man var begyndt at høste rapsen direkte, i stedet for som tidligere først at skårlægge, og når rapsen så var tørret op efterfølgende at tærske den. Da jeg spurgte en økologisk landmand om dette fik jeg så forklaringen.

Man kan jo spare en arbejdsgang ved at høste og tærske i samme ombæring.

Hvordan kan man det? spurgte jeg den økologiske landmand. Det har man da aldrig kunnet før, vidste jeg, da rapsen ikke visner ordentlig ned af sig selv.

Det er da ikke noget problem, svarede han. Man sprøjter da bare rapsen ned med round-up! Det gør man da også med kartofler og korn! fortalte han. Det troede jeg da at du vidste, sluttede han.

Jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret. Begrebet plantebeskyttelsesmidler får således en helt ny betydning. Man sprøjter en plantegift direkte på vores fødevarer for at dræbe dem.

Der er dog åbenbart et lovkrav om at der skal gå en vis tid før man efterfølgende må høste afgrøden.

Argumentet er åbenbart det samme som de hedengangne reklamer for sprøjtemidlet grassat (som er en fortyndet round-up). Efter en vis tid er alle de grimme celledræbende stoffer forvandlet til ganske harmløse ting. Hvor naive mon de egentlig tror at vi er?

Det som egentlig rystede mig mest var at jeg har boet på landet i over 30 år og har ikke tidligere erfaret dette forhold. Det er åbenbart ikke noget man er særlig stolt af at snakke om, da det tilsyneladende er tys tys, men åbenbart lovligt.

Velbekomme!


De senest indberettede arter i Naturbasen: