Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. oktober 2011

Prionocera pubescens Loew 1844 et nyt Stankelben for Danmark

(Note (tilføjet 13. januar 2013): Arten er siden artiklens upload, (Jukka Salmela, Entomologiske Meddelelser Bind 80, hæfte 2, November 2012) rapporteret fundet i Danmark tidligere end mine fund; EJ, Standkær, 17.vi.1960, leg. Leif Lyneborg, 1 han.)

Prionocera pubescens (Loew,1844) a new Crane Fly for Denmark. In this article a new crane fly for Denmark is presented. Specimens were found on two localities in Northern Sealand, NEZ:

Dania, NEZ, UB39, Allerød, v. Håbet, 29.iv.2011, 2 males, leg. Martin Bjerg, det. Walther Gritsch.

Dania, NEZ, UC30, Gribskov, v. Vandmosen, 30.iv.2011, 2 males, leg. Martin Bjerg, det. Walther Gritsch.).

The localities were a sphagnum bog and a garden locality with sphagnum bogs nearby.

Prionocera pubescens (Loew, 1844) et nyt Stankelben for Danmark.

I efteråret 2010 og foråret 2011 samlede jeg lidt diverse fluer og Stankelben, fortrinsvis i min have i Allerød, som et led i lille hygge-projekt med at undersøge hvilke arter, der kom til sukkerlokning. Walther Gritsch var så venlig at bestemme arterne for mig i et par tråde her på F&N. En del gode fluearter kom til snorene blandt andet en ny Sumpflue-art for Danmark den 12. marts 2011; Scoliocentra brachypterna. www.fugleognatur.dk...show_message

Der blev i 2010 konstateret omkring 10 arter Stankelben i haven. Især var Limonia nubeculosa og Rhipidia maculata meget almindelige men også Tipula confusa, Tipula pagana, Metalimnobia bifasciata og Metalimnobia quadrimaculata blev fundet på sukkerlokning i selve haven. www.fugleognatur.dk...show_message

I foråret 2011 fangede jeg igen lidt i haven samt på mine ture i Nordøst-Sjælland. De indfangne oversomrede i fryseren og blev bestemt af Walther i oktober. www.fugleognatur.dk...show_message , hvor der også er flere billeder af P.pubescens. Blandt andre fluer og Stankelben, dukkede der overraskende hele to fund af Prioncera pubescens (Loew, 1844) op.

Dania, NEZ, UB39, Allerød, v. Håbet, 29.iv.2011, 2 hanner, leg. Martin Bjerg, det. Walther Gritsch.

Dania, NEZ, UC30, Gribskov, v. Vandmosen, 30.iv.2011, 2 hanner, leg. Martin Bjerg, det. Walther Gritsch.

De første danske eksemplarer af P. pubescens blev fundet siddende på sukkerlokningssnore i min have. Det er nærliggende at antage, at P. pubescens har en yngle-population i nærheden af min have, som ligger naturnært blandt andet i nærheden af en sø, som er en gammel ler-/ tørvegrav, og også tæt ved skov med flere gamle tørvemoser.

Det andet fund, dagen efter det første, er fra Toggerup Tørvemose, som er en meget våd hængesæk-tørvemose. Lokaliteten indeholder mange specielle og karakteristiske planter som fx Blomstersiv, Rosmarinlyng, Tranebær, Tue-kæruld o.a. Her blev eksemplarerne indfanget flyvende mellem meget vådt stående tuer af Tue-kæruld. Mange eksemplarer som sås på stedet må sandsynligvis også anses for P. pubescens. Med største sandsynlighed er mosen ynglelokalitet for arten.

P. pubescens er kendt fra alle vores nabolande, og fundet af den i Danmark kan betragtes som forventeligt. I England regnes den for sjælden men findes dog på en del lokaliteter. I Finland regnes den for udbredt men lokal. Både i England og Finland opgives arten fortrinsvis fra våde tørvemoser, hvilket især passer med fundene fra Gribskov. Der ligger dog også flere større og især mindre tørvemoser ikke så langt fra min have, så hvis det er artens biotop, må de være strejfende eksemplarer derfra.

Slægten Prionocera tilhører familien Tipulidae, som er en af de tre danske familier i overfamilien Tipuloidea, der tilsammen udgør Stankelbenene (ca. 87 arter), og omfatter 3 danske og mindst 14 europæiske arter. P. pubescens er type-art i slægten. Slægten består af ret store stankelben med en vingelængde på omkring 15 mm tegnet i brunlige, grålige og sorte farver. De 14 europæiske arter minder meget om hinanden og kræver special-litteratur for at bestemme. En feature, som adskiller Prionocera-arterne fra andre Tipulidae i Danmark, er, at de har savtakkede antenner uden børstehår. Arternes larver lever semiakvatisk til akvatisk.

I Danmark er der, efter fundet af P. pubescens, kendt tre arter af slægten Prionocera. Udbredelse af de to andre danske Prionocera-arter er temmelig dårligt kendt, da Stankelbenene jo ikke er blandt de bedst undersøgt grupper i den danske fauna. P. turcica er så vidt vides ganske almindelig, hvorimod P. subserricornis er mindre udbredt og mere sjælden. P. pubescens behøver heller ikke at være meget sjælden men er sandsynligvis meget lokal. Den kan være overset på grund af dens specielle biotops-krav og det faktum, at artens flyvetid starter så tidligt som allerede midt i april. Der burde være mulighed for at finde den på passende lokaliteter, nok fortrinsvis tørvemoser, rundt omkring i Danmark.

Det har endnu engang været sjovt at konstatere, at næsten en hvilken som helst dansk villahave kan bidrage med nye arter for Danmark, bare man ikke forventer alt for højtprofilerede arter.

Stor tak til Walther Gritsch for fotos, bestemmelse, gennemlæsning og vejledning.

Referencer:

(Tilføjet 13.01.2013

Salmela, Jukka.

Updates to the Danish Crane Fly Fauna (Diptera Tipuloidea) and notes on Tipula crassicornis Zett.

Entomologiske Meddelelser, Bind 80, Hæfte 2, November 2012, København.).

Salmela, Jukka et al.

Cranefly (Diptera: Tipuloidea) fauna of a boreal mire system in relation to mire trophic status: implications for conservation and bioassessment.

Journal of Insect Conservation, Volume 9, Number 2, 85-94, DOI: 10.1007/s10841-004-5275-7

Autio, Olli & et al.

The semi-aquatic fly fauna (Diptera) of wetlands of the Åland Islands.

Memoranda Soc. Fauna Flora Fennica 86:4353. 2010

Digital Key to Aquatic Insects

www.waterbugkey.vcsu.edu...genusdetail.php


Foto: Prionocera pubescens Foto Walther Gritsch

De senest indberettede arter i Naturbasen: