Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. november 2011

Giv mig Karen Ellemann tilbage

Jeg har sagt det rigtig mange gange det sidste år, men folk har ikke villet tro mig. I DN-bladet Natur & Miljø er jeg således citeret for følgende: "Man kan sige nok så meget om, at det hele hænger sammen. Men nej, for biodiversiteten drukner. Det kan man jo se hos DN: den drukner i klima, affald og alt muligt andet."

Og sådan også hos den nye regering, som de såkaldt grønne er så ellevilde med. Mens Karen Ellemann havde biodiversitet meget højt på sin personlige agenda, har Ida Auken travlt med klima, vindmøller, sprøjtemidler, grundvand og alt muligt andet fjolleri. Og Karen Ellemanns tiltag, der specifikt sigtede på en strategisk satsning på biodiversitet, er derfor blevet nedlagt. Eller "omprioriteret", som det hedder i miljøministerens 26-årige spindoktors newspeak. Lasse Perrild-Mathiasen har engang læst statskundskab, som om han ved, hvad han taler om.

Derfor bliver der ingen statslig artsportal. Og der bliver ingen "naturpleje som driftsgren". Til gengæld får vi nogle flere vådområder og noget mere skovrejsning. Det er søreme flot.

Men man bør ikke være overrasket. Når vi opgør boet, viser det sig, at al den gode naturlovgivning de sidste 25 år er begået af borgerlige regeringer. Naturbeskyttelsesloven. Implementeringen af Habitatdirektivet i dansk lovgivning. Ja, selv Nationalparkloven.... om end sidstnævnte ikke er noget at råbe hurra for. Og hvem var det lige, der lagde navn til Wilhjelm-rapporten? Ikke en SF´er i hvert fald, for så stort naturoverblik kan SF´ere tydeligvis ikke mønstre. Der er en jungle i Syrien, at I bare ved det.

Jeg sagde det jo. Og hvor er det bare trælst at få ret: Giv mig Karen Ellemann tilbage


Foto: Karen Ellemann

De senest indberettede arter i Naturbasen: