| Navn |
Artikler -> Dagens Kommentar
|
 Morten DD Hansen
|
Giv mig Karen Ellemann tilbage (Læst 9816 gange) Postet d. 23-11-11 kl. 15:29
|
.jpg) Foto: Karen Ellemann
|
Jeg har sagt det rigtig mange gange det sidste år, men folk har ikke villet tro mig. I DN-bladet Natur & Miljø er jeg således citeret for følgende: "Man kan sige nok så meget om, at det hele hænger sammen. Men nej, for biodiversiteten drukner. Det kan man jo se hos DN: den drukner i klima, affald og alt muligt andet."
Og sådan også hos den nye regering, som de såkaldt grønne er så ellevilde med. Mens Karen Ellemann havde biodiversitet meget højt på sin personlige agenda, har Ida Auken travlt med klima, vindmøller, sprøjtemidler, grundvand og alt muligt andet fjolleri. Og Karen Ellemanns tiltag, der specifikt sigtede på en strategisk satsning på biodiversitet, er derfor blevet nedlagt. Eller "omprioriteret", som det hedder i miljøministerens 26-årige spindoktors newspeak. Lasse Perrild-Mathiasen har engang læst statskundskab, som om han ved, hvad han taler om.
Derfor bliver der ingen statslig artsportal. Og der bliver ingen "naturpleje som driftsgren". Til gengæld får vi nogle flere vådområder og noget mere skovrejsning. Det er søreme flot.
Men man bør ikke være overrasket. Når vi opgør boet, viser det sig, at al den gode naturlovgivning de sidste 25 år er begået af borgerlige regeringer. Naturbeskyttelsesloven. Implementeringen af Habitatdirektivet i dansk lovgivning. Ja, selv Nationalparkloven.... om end sidstnævnte ikke er noget at råbe hurra for. Og hvem var det lige, der lagde navn til Wilhjelm-rapporten? Ikke en SF´er i hvert fald, for så stort naturoverblik kan SF´ere tydeligvis ikke mønstre. Der er en jungle i Syrien, at I bare ved det.
Jeg sagde det jo. Og hvor er det bare trælst at få ret: Giv mig Karen Ellemann tilbage
|
|
|
Kommentér
|
 Per Taudal Poulsen
|
#1 Kommentar postet d. 23-11-11 kl. 15:51. Emne: Giv mig Karen Ellemann tilbage
|
|
Lille(stor) hilsen fra Øksedal
fra før din tid, Morten
Per
- se linket HER
|
|
Kommentér
|
.jpg) Svend Ove Jensen
|
#2 Kommentar postet d. 24-11-11 kl. 21:11. Emne: Giv mig Karen Ellemann tilbage
|
|
Jeg skal da lige love, den får hele armen!
"Klima,vindmøller,sprøjtemidler,grundvand og alt mulig andet fjolleri"! Nå,du må have haft en dårlig dag
|
|
Kommentér
|
 Morten DD Hansen
|
#3 Kommentar postet d. 24-11-11 kl. 22:11. Emne: Giv mig Karen Ellemann tilbage
|
|
Nej, Svend Ove, jeg har ikke haft én dårlig dag - jeg har haft det dårligt, siden regeringsgrundlaget blev lagt frem. Det er åh så let at mene en masse politisk korrekt om vandmiljø, vindmøller, sprøjtefrie randzoner osv. Men hvad hjælper det at etablere nye vådområder og plante ekstra skov, når den virkeligt truede natur vansmægter? Vi kan altid oversvømme en mark eller plante nogle småbøge med rødel som ammetræer, men når knolden med skovgøgeliljer er groet til, varer det 100 år, før vi ser skyggen af dem igen. Og så længe gammelskov ikke er omfattet af Naturbeskyttelsesloven, kan alting næsten være lige meget.
Det er knalddårlige prioriteringer. Det er dumt. Og uanset hvor meget man vil det gode, ender man med at gøre det dårlige. Det ser vi lige nu.
I stedet for at komme med små pip om dårlige dage osv, burde du fortælle mig, hvor det er, jeg tager fejl.
|
|
Kommentér
|
 Erland Nielsen
|
#4 Kommentar postet d. 24-11-11 kl. 22:21. Emne: Giv mig Karen Ellemann tilbage
|
|
Morten, ville det ikke være rimeligt at du nævner et par eksempler på tiltag der har gavnet biodiversiteten, der er gennemført mens Karen var minister ?
Ellers kommer det let til at fremstå som om den omtalte agenda bare var en spindoktors påfund.
mvh Erland
|
|
Kommentér
|
.jpg) Svend Ove Jensen
|
#5 Kommentar postet d. 24-11-11 kl. 22:30. Emne: Giv mig Karen Ellemann tilbage
|
|
Jamen det kan du da have ret i Morten,men at nævne grundvand og sprøjtemidler,som fjolleri i den forbindelse,giver da et forkert indtryk. Den linie kunne godt have været undgået.
Mvh Sv.O.
|
|
Kommentér
|
 Morten DD Hansen
|
#6 Kommentar postet d. 24-11-11 kl. 22:35. Emne: Giv mig Karen Ellemann tilbage
|
Erland, nu er der grænser for, hvad hun kunne nå, så modvilligt må jeg jo tilskrive Røvsparkerloven Over Dem Alle, NBL §29a, hendes forgænger, Troels Lund Poulsen
Men forslaget om en national artsportal var grundlæggende sund, virkelig! Naturstyrelsen fik fire millioner til det, men rokkede sig ikke ud af flækken. Havde man givet F&N fire millioner, ville man have fået en fuldt moderne artsportal med komplet gis-løsning, felt-applikationer og online nøgler. Så når mine fagkolleger argumenterer for, at beløbet langt fra var stort nok, argumenterer de mod bedre vidende.
Naturpleje som driftsgren var en strategisk satsning ift. landbruget. Ikke at jeg nødvendigvis er enig i, at det er det, der er allermest behov for, men det ville helt sikkert have flyttet noget.
Nu står vi her. Og venter på en Natur- og Landbrugskommision, som helt sikkert vil blive fyldt med en masse fagfolk og repræsentanter for diverse foreninger. Så gik der tid med det....
|
|
Kommentér
|
 Morten DD Hansen
|
#7 Kommentar postet d. 24-11-11 kl. 22:41. Emne: Giv mig Karen Ellemann tilbage
|
|
Svend Ove, man kan diskutere, hvor fjollet det er, men jeg anser ikke sprøjtemidler som den største trussel mod vore omgivelser. Jeg går helt klart ind for en restriktiv anvendelse af pesticider, og passende kunne man starte med at forbyde dem i byerne - i folks haver - hvor der kun sprøjtes for sjov!
Men vi er nødsaget til at erkende, at hvis vi ønsker noget god natur i dette her land, så skal vi altså til prioritere den! Det kan sagtens være, at Karen Ellemann ikke var verdens stærkeste minister, men der var faktisk en idé med det, hun gjorde.
|
|
Kommentér
|
.jpg) Svend Ove Jensen
|
#8 Kommentar postet d. 24-11-11 kl. 23:05. Emne: Giv mig Karen Ellemann tilbage
|
|
Jeg mener godt man kan finde noget derude, som er mindre væsentligt,en vores grundvand. Hvis vi passer på det,hjælper vi også biodiversiteten.
Jeg ønsker også at mine børnebørn kan finde en stor artsrigdom,men rent drikkevand kommer før en bille hos mig.
|
|
Kommentér
|
.jpg) Thomas Helkiær
|
#9 Kommentar postet d. 24-11-11 kl. 23:57. Emne: Giv mig Karen Ellemann tilbage
|
|
I regeringsgrundlaget beskrives problemet med Danmarks natur bl.a. således;
Arter som agerhøne og hare der tidligere var karakteristiske for det danske agerland er i
dag på listen over udsatte arter.
Angiveligt fordi bonden sprøjter på markerne, som ydermere bliver udlagt på større og større arealer.
Hertil skrives endvidere følgende;
Undersøgelser viser, at Danmarks natur generelt mangler plads og er for lidt sammenhængende. Der er brug for at gøre naturen og den biologiske mangfoldighed mere
robust over for blandt andet klimaændringer. Det vil samtidig gøre naturen mere attraktiv for friluftsliv, turisme og daglig rekreation.
At de så har en lidt skæv idé om definere natur og vil give den mere plads og gøre den robust(?), og iøvrigt ikke lige adskiller miljø, klima og plante-/dyreliv fra hinanden, er så en anden sag.
(Læs klima og landbrug ER Dansk Natur!)
Så JO-JO da! De prioriterer da naturen højt.
Det skal blot lige undersøges, inden der kan reageres, og dermed kan der nedsættes endnu en kommision.
|
|
Kommentér
|
|
|