Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. april 2012

Krybdyrfotografering: Husk saksen!!

Det hænder meget ofte, at naturen ikke er helt så velordnet, som vi foretrækker, når vi gerne vil fotografere en spændende art, for der står meget ofte nogle uønskede planter lige foran den! Er det f.eks. en orkidé, der skal foreviges, er det i reglen let at fjerne nogle græsstrå foran den. Skal en fugl fotograferes, må vi selvfølgelig leve med de kviste, der generer vores perfektionisme eller håbe, at fugle hopper lidt til siden. Sådan forholder det sig med mange dyr, for de kræver, at vi går meget forsigtigt til værks. Men der er nu undtagelser, også de mere uventede, hvor et dyr tolererer en del menneskeaktivitet, hvis vi gør det med største forsigtighed. Det viol jeg her prøve at demonstrerer med et Skovfirben, som jeg fotograferede i dag ved Regnemark eller Badesøen, syd for Borup på det østlige til centrale Sjælland.

I denne forårstid er det navnlig græsstrå, der generer os, hvad enten det er de utallige visne strå eller de få friske grønne.

Med forsigtighed kom jeg helt tæt på et Skovfirben (hun), som jeg fotograferede med min 100 mm makro og fra stativ. Det er minimalt, hvad jeg croppet. Her er det specielt de friske græsstrå, der står i vejen. På dette billede har jeg ikke fjernet noget græs.

Som et PS vil jeg linke til nogle af Mathias´ gode hugormebilleder, hvor vi ser naturen, som den er. Det talte vi lidt om for et par dage siden ifm. disse hugormebilleder: www.fugleognatur.dk/gallery...


Foto: Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: