Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp | Naturbøger
fyld
20. maj 2013

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Hvilken mikro-flue på en strandeng? (Læst 158 gange) Postet d. 22-07-12 kl. 23:06
Ved Glatved strand tog jeg for et par dage siden et makrofoto af en lille orange blomst.

Først bagefter opdagede jeg, at der sad en enorm lille flue med plettede vinger på blomsten, og nu er jeg selvfølgelig blevet nysgerrig: Hvad hedder denne flue?

Med venlig hilsen Kjeld

Hvilken mikro-flue på en strandeng? (Ved Glatved strand tog jeg for et par dage siden et makrofoto af en lille orange blomst.
Først bage)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erik Rald
#1 Kommentar postet d. 22-07-12 kl. 23:46. Emne: Hvilken mikro-flue på en strandeng?
Fluen ved jeg godt hvad er, men hvad er blomsten for en, og hvor er vi henne?

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#2 Kommentar postet d. 23-07-12 kl. 00:03. Emne: Hvilken mikro-flue på en strandeng?
Danmark ... ha.ha - syd for Grenå: Glatved strand.

Husker ikke blomstens navn. De er ofte krybende på Strandenge, gule og få af blomsterne er orange (mellem de gule). Billedet er et Macro, så blomsten er forstørret meget op! Blomsten er sikkert ikke mere end ca 10-15 mm bred

mvh Kjeld

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 23-07-12 kl. 00:05. Emne: Hvilken mikro-flue på en strandeng?
.. og nu har jeg fortalt så meget jeg ved.

Vil du så fortælle, hvad fluen er for en?

Jeg kan godt se, om jeg kan finde blomsten i en blomsterbog, hvis det "skal gøres behøvs ..."

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#4 Kommentar postet d. 23-07-12 kl. 00:10. Emne: Hvilken mikro-flue på en strandeng?
Det er måske Alm. Kællingetand [Lotus Corniculatus]

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(3879)
#5 Svar postet d. 04-08-12 kl. 19:51. Emne: Hvilken mikro-flue på en strandeng?
Jeg ved ikke, hvad Erik ved, men jeg vil sige Campiglossa cf. absinthii. En lille Båndflue der er knyttet til Strand-Malurt og Grå-Bynke.

Walther

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#6 Kommentar postet d. 04-08-12 kl. 19:55. Emne: Hvilken mikro-flue på en strandeng?
Hej Walther.

Tak for det fine svar.

med venlig hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Google

Web www.fugleognatur.dk
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Rettigheder | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator