| Navn |
Forum -> Biller
-> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde
|
 Peter Lindboe
|
ID på sort bille (Læst 234 gange) Postet d. 30-07-12 kl. 21:26
|
|
Den var ikke helt lille; jeg havde ikke målebånd med, men jeg vurderer den til at være et sted mellem 1½ og 2 cm. Den blev observeret den 25/7 ved Klydesøen (Amager).
Nogle idéer?
Billede 1:
.JPG) Peter Lindboe har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (984 x 1260)
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Peter Lindboe
|
#1 Kommentar postet d. 30-07-12 kl. 21:26. Emne: ID på sort bille
|
Billede 2:
.JPG) Peter Lindboe har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (906 x 1370)
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Per Christiansen
|
#2 Svar postet d. 31-07-12 kl. 12:52. Emne: ID på sort bille
|
|
Hej Peter,
har du et billede, hvor man ser hele dyret lidt mere på afstand?
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Peter Lindboe
|
#3 Kommentar postet d. 31-07-12 kl. 19:11. Emne: ID på sort bille
|
|
Hej Per, tak for svaret. Jeg har desværre kun de to billeder her.
Hvis billederne er for dårlige til at bestemme arten, er jeg også interesseret i familie og slægt. Jeg har ingen forstand på biller, så alt info vil være meget velkommen.
Peter 
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Per Christiansen
|
#4 Svar postet d. 31-07-12 kl. 20:11. Emne: ID på sort bille
|
|
Hej Peter,
dine billeder er bestemt ikke for dårlige, de er snarere for gode (!), altså for tæt på. Dette er en løbebille (Carabidae), en rovlevende bille, både som voksen og larve, og et eller andet siger Broschus i mit hoved, men for at være sikker er det nødvendigt, også at kunne se hele dyret, så man kan bedømme dækvingernes form og rillemønster, forbryst, hoved, kæber og palper (de vedhæng, der sidder ved kæberne) og benene. Uden sådan et billede tør jeg ikke vove en artsbestemmelse.
Mvh Per
[Accepteret svar]
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Peter Lindboe
|
#5 Kommentar postet d. 01-08-12 kl. 21:23. Emne: ID på sort bille
|
|
Hej igen Per, tak for det super interessante svar, med den gode information. Jeg er glad for at have fået en løbebille. Det skal nok blive min første ud af mange.
Jeg er ret ny til makro-fotografi, men jeg skal nok blive bedre til at tage billeder i fremtiden så identifikation bliver lettere.
Peter 
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Brian Willum Petersen
|
#6 Kommentar postet d. 01-08-12 kl. 21:28. Emne: ID på sort bille
|
|
Hej Peter.
Netop når du fotograferer løbebiller er det først og fremmest en god idé at have et billede lige oppefra, men derudover kan der som Per nævner også blive brug for billeder i alle mulige andre vinkler.
Mvh Brian.
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Ole Martin
|
#7 Svar postet d. 01-08-12 kl. 21:40. Emne: ID på sort bille
|
|
Broscus har ingen riller (striber) på dækvingerne, derfor kan det ikke være den. Det kunne være en Pterostichus. Men for at bestemme den, må man have et foto fra oven og en angivelse af størrelsen på dyret.
V.h.
Ole
[Accepteret svar]
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Ole Martin
|
#8 Svar postet d. 01-08-12 kl. 21:47. Emne: ID på sort bille
|
|
Størrelsen har du jo angivet, og den passer meget godt på de største Pterostichus-arter.
V.h.
Ole
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Peter Lindboe
|
#9 Kommentar postet d. 01-08-12 kl. 23:54. Emne: ID på sort bille
|
|
Brian, tak for det hjælpsomme svar. Det vil jeg holde i mente næste gang jeg spotter en løbebille.
Ole, rigtig god information. Ja, når jeg kigger på Google Billeder ser Pterostichus bestemt ud som en god kandidat til billens slægt.
Peter 
|
|
Besvar | Kommentér
|
|
|