| Navn |
Forum -> Tovingede insekter
-> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde
|
 Peter Lindboe
|
ID på flue (Læst 142 gange) Postet d. 30-07-12 kl. 21:33
|
|
Billederne er ikke de bedste, men da jeg har den fra nogle forskellige vinkler, håber jeg at den kan identificeres. Billederne blev taget den 27/5 ved Klydesøen (Amager).
Billede 1:
 Peter Lindboe har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (1470 x 1096)
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Peter Lindboe
|
#1 Kommentar postet d. 30-07-12 kl. 21:33. Emne: ID på flue
|
Billede 2:
 Peter Lindboe har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (1630 x 1071)
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Peter Lindboe
|
#2 Kommentar postet d. 30-07-12 kl. 21:34. Emne: ID på flue
|
Billede 3:
.JPG) Peter Lindboe har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (1640 x 1006)
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Ken Alminde
|
#3 Svar postet d. 30-07-12 kl. 22:06. Emne: ID på flue
|
|
Hej Peter
Det er en våbenflue i slægten Nemotelus. Og med de adskilte øjne en hun.
Er alle tre billeder af det samme eksemplar?
Grunden til jeg spørger er, at det øverste foto ikke viser hvide tegninger på siden af brystet og så havner vi hos N. pantherinus. Lyset kan dog sagtens snyde.
Denne art har modsat de to næste muligheder desuden ingen hvide tegninger på oversiden af snuden.
Når jeg ser det nederste billede, ser det jo alligevel ud til at der er noget hvidt.
Og så er det enten N. notatus eller N. uliginosus.
Begge disse arter har noget hvidt på oversiden af snuden.
Har du billeder, der kan vise den detalje, trods det er nogle livlige bæster at holde styr på?
Mvh. Ken
[Accepteret svar]
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Peter Lindboe
|
#4 Kommentar postet d. 30-07-12 kl. 22:21. Emne: ID på flue
|
|
Hej, Ken, tak for det interessante svar. Jeg er sikker på at det er samme individ, da alle billeder blev taget inden for samme minut (klokken 19:29). Så det er måske lyset der driller.
Jeg har desværre ikke andre billeder. Jeg er dog glad for at få identificeret slægten, selv hvis det ikke er muligt at navngive arten.
Peter 
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Ken Alminde
|
#5 Svar postet d. 30-07-12 kl. 22:33. Emne: ID på flue
|
|
Hej Peter
Ok. Så er jeg helt overbevist om enten N. notatus eller N. uliginosus grundet det nederste billede.
Men de ses ofte i antal, så med tålmodighed kan det måske lykkedes dig at få det afgjort. De er bare frygteligt svære at få til at sidde stille særligt længe ad gangen.
Mvh. Ken
[Accepteret svar]
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Peter Lindboe
|
#6 Kommentar postet d. 30-07-12 kl. 22:40. Emne: ID på flue
|
|
Tak for de super gode svar, Ken. Jeg må se om jeg kan finde nogle flere.
Peter 
|
|
Besvar | Kommentér
|
|
|