| Navn |
Forum -> Guldsmede og vandnymfer
-> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde
|
 Tommy Dalnæs
|
Blodrød hedelibel eller alm. hedelibel?? (Læst 159 gange) Postet d. 17-08-12 kl. 23:46
|
Jeg synes det er svært at bestemme arterne af disse røde libeler - hvad er denne her for en??
 Foto: Tommy Dalnæs
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Erland Nielsen
|
#1 Svar postet d. 17-08-12 kl. 23:55. Emne: Blodrød hedelibel eller alm. hedelibel??
|
|
Hedelibeller er ikke nemme, det er først og fremmest en han på billedet. Du har fotograferet en med lyse langsgående striber på benene, der sammenholdt med det generelle farveindtryk, snævrer det ind til to arter (der er flere arter endnu med lyse striber på benene, men de afviger tydeligt i farverne).
De to arter er Almindelig Hedelibel og Stor Hedelibel. Det er nærmest umuligt at sige med sikkerhed hvilken art du har fotograferet ud fra kun dette ene billede.
Har du et billede der viser panden foran, evt. bare et billede fra siden, kan jeg nok komme nærmere hvilken af de to arter det er.
mvh Erland
[Accepteret svar]
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Tommy Dalnæs
|
#2 Kommentar postet d. 18-08-12 kl. 00:40. Emne: Blodrød hedelibel eller alm. hedelibel??
|
|
Den pågældende dag fik jeg kun dette "gode" foto.
Men arten var ikke så stor som f.eks. blodrød hedelibel.
Er der stor forskel på størrelsen mellem alm. og stor hedelibel?
.JPG) Foto: Tommy Dalnæs
|
|
Besvar | Kommentér
|
 Erland Nielsen
|
#3 Svar postet d. 18-08-12 kl. 01:16. Emne: Blodrød hedelibel eller alm. hedelibel??
|
|
Nej, Almindelig og Stor Hedelibel er omtrent ens i størrelsen. Man kan sagtens finde et individ af Almindelig Hedelibel der er noget større end et individ af Stor Hedelibel. Men de danske navne er dog ikke i modstrid med gennemsnitsstørrelser. Størrelser man dog skal tage med et gran salt, idet tallene anvendt i bøger ofte bare er kopieret fra tidligere bøger.
Blodrød Hedelibel er en anelse mindre end de to nævnte, mens Sort Hedelibel er væsentligt mindre.
mvh Erland
[Accepteret svar]
|
|
Besvar | Kommentér
|
|
|