Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. september 2012

Rååårp, Rååårp

Okay - sidste søndag 23/9 så jeg 7 ravne på én gang fra min altan i Holte nord for Købehavn, jeg bor 300 m. fra Geels skov og i området er der en masse sø og skov, men det er også 15 km. fra en Københavns centrum, tæt befolket og meget lidt uberørt natur. Men det var lige før at jeg fik frost i tæerne og kom i Fyledalen stemning :-)

Men jeg mente at der var en ganske speciel engangsoplevelse, jeg har boet her i 8 år og har med halve og hele års mellemrum set en enkelt ravn eller to over Geels skov.

Idag stod altandøren så igen åben, Rååårp Råårp lyder det og jeg kigger ud af stuevinduet, Hurra 1 ravn over skoven tæt på !!

Jeg griber kikkerten og går ud på altanen og får hurtigt øje på en hel flok ravne, 14 ialt !!!, der cirkler rundt med hinanden og laver luftlege i den friske vind.

Nu er det så jeg spørger det kloge panel - er ravneflokke af den her størrelse hverdagskost i hovedstadsområdet eller har vi invasion fra Sverige af ravne eller hvad sker der ?, og har andre bemærket ravne-flokke i Hovedstads området for nylig ?

Og nej, det var ikke råger, dels er der stort set ingen råger omkring Holte, og dels har de en helt anden stemme og flugtprofil som jeg sagtens kan genkende.

De senest indberettede arter i Naturbasen: