Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. oktober 2012

Indtastning af dagsommerfugle-observationer til brug i forskningsprojekt

I forbindelse med min PhD afhandling, som omhandler effekterne af klima- og habitatændringer på den nordeuropæiske sommerfuglefauna, er jeg gået i gang med at indsamle data til en analyse af historiske udbredelsesændringer hos de danske dagsommerfugle. I min analyse vil jeg kvantificere udbredelsesændringer hos samtlige danske dagsommerfuglearter igennem de sidste 110 år og blandt andet undersøge, hvordan disse ændringer korrelerer med en række artskarakteristika, samt ændringer i habitattilgængelighed og klima.

En væsentlig del af datagrundlaget for min analyse vil bestå af observationer her fra Naturbasen. Derfor vil jeg gerne benytte dette forum til at udsende en stor opfordring til alle Naturbasens brugere om at indberette eventuelt uindtastede dagsommerfugle-observationer fra perioden 2002 og frem til i dag. Bemærk endelig, at jeg er mindst ligeså interesseret i at modtage information om de almindelige arters udbredelse, som jeg er i de sjældne!

Sidste frist for indberetning af data, som vil blive anvendt i analysen er 1. december 2012.

Bedste hilsner,

Anne Eskildsen

PhD studerende, Aarhus Universitet


Foto: Anne Eskildsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: