Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp | Naturbøger
fyld
22. september 2014

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Søren Larsen
Hjælp til fuglenavne udbedes (Læst 1192 gange) Postet d. 10-02-13 kl. 23:22
Hejsa

Jeg har et antal fugle hvis navne jeg skal have oversat fra engelsk til dansk. Google translate gider ikke at hjælpe, da den blot oversætter "Bluejay" til "Bluejay" osv. Google har vist glemt at putte de danske fuglearter ind i ordbogen.

Jeg ville være meget glad hvis nogen her kunne give mig de danske navne på disse fugle:

Blackbird

Bluebird

Bluejay

Cardinal

Eastern Bluebird

Puffins

Goldfinch

Hummingbird

Red Cardinal

Navnene skal bruges som overskrifter på nogle fugle t-shirt her: - se linket HER

På forhånd tak,

Søren

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe

Svaraktivitet:

(53)
#1 Svar postet d. 10-02-13 kl. 23:45. Emne: Hjælp til fuglenavne udbedes
Hej Søren.

Denne liste burde kunne være til hjælp: - se linket HER

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

ole sørensen
#2 Kommentar postet d. 11-02-13 kl. 00:24. Emne: Hjælp til fuglenavne udbedes

hvem havde nu gættet, at en Stellers`havørn er en Beringshavørn og en Harris`høg er en brunskuldret våge ?

..en fin liste. Tak for linket

mvh Ole

Besvar | Kommentér

Peter Lindboe

Svaraktivitet:

(329)
#3 Svar postet d. 11-02-13 kl. 00:28. Emne: Hjælp til fuglenavne udbedes
Jeg plejer at finde det videnskabelige navn via Google og derefter at søge efter det på Google og så klikke "Søg kun efter danske resultater". Dette er en meget hurtig og nem måde at få det danske navn. Wikipedia kan også bruges fra tid til anden, da man ved mange fugle kan søge på den engelske side, og derefter klikke på "Dansk".

Men listen Henrik er linkede til er måske lettere. Det sagt kan den ikke stå alene, da fugle godt kan have flere synonymer. F.eks. kan du ikke finde "Red cardinal" på listen. Hvis du søger efter den på Wikipedia bliver du viderestillet til "Nothern cardinal", hvilket er samme fugl med et andet navn. Du kan derefter finde denne fugl i listen Henrik linkede til.

Der er mange veje til Rom, som de siger.

Peter

Besvar | Kommentér

Søren Vinding
#4 Svar postet d. 11-02-13 kl. 00:42. Emne: Hjælp til fuglenavne udbedes
På dette link på netfugl kan man også skrive det engelske navn. Når billederne vises kommer det danske navn frem.

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#5 Kommentar postet d. 11-02-13 kl. 07:21. Emne: Hjælp til fuglenavne udbedes
Jeg bruger flittigt Navnegruppens liste, men vil sige, at jeg finder den lidt ældre version fra 2006 mere brugervenlig end listen fra 2008. Her er således listen fra 2006: - se linket HER

Der sker regelmæssigt ændringer i systematikken, hvorfor de videnskabelige navne i Navnegruppens ikke helt nye lister meget vel kan være ændret. Her fornemmer jeg, at siden the Internet Bird Collection (IBC) - se linket HER har fingeren på pulsen, således at nomenklaturen stemmer godt overens med de nyeste forskningsresultater.

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#6 Kommentar postet d. 11-02-13 kl. 10:34. Emne: Hjælp til fuglenavne udbedes
For god ordens skyld skal jo også lige nævnes F&N''s egen art-oversætter: - se linket HER

Den omfatter naturligvis kun de her i landet forekommende arter. Så medens et navn som "blackbird" genkendes, giver "bluejay" ingen resultater.

Besvar | Kommentér

Jonna Forsom
#7 Kommentar postet d. 11-02-13 kl. 20:15. Emne: Hjælp til fuglenavne udbedes
Jeg bruger avibase- bird checklist of the world, man kan vælge oversættelse og land, hilsen Jonna

Besvar | Kommentér

Frits Thomsen
#8 Kommentar postet d. 11-02-13 kl. 23:12. Emne: Hjælp til fuglenavne udbedes
Flotte T-shirts der er lige et par småting vedrørende pattedyr navne...

Den i kalder "mårkat" ..den ville jeg nok enten kalde Surikat eller bibeholde det originale navn "Meerkat" som bruges på afrikaans og engelsk.

Så er der den uundgåelige "elg" .. den første af jeres trøjer med "elg" viser et dyr der kaldes ELK i USA ..det er imidlertid ikke nogen elg , men en slags kronhjort.. på dansk bruger vi normalt det indianske navn "Wapiti!

MVH

Frits

Besvar | Kommentér

Frits Thomsen
#9 Kommentar postet d. 11-02-13 kl. 23:15. Emne: Hjælp til fuglenavne udbedes
og en "dragonfly" er en Guldsmed på dansk

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Google

Web www.fugleognatur.dk
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Rettigheder | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator