Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. februar 2013

Gråkrager på flagermusejagt i februarfrost & høj sol

Stor var min overraskelse, da jeg idag omkring kl. 14 i frostvejr og højt solskin så en flagermus over Harrestrup Å. Den syntes af mellemstørrelse, sortagtig på ryggen kontrasterende med en lys gråhvid underside. Umiddelbart antog jeg den for en skimmelflagermus. Flagermusen flaksede omkring fra lige over vandoverfladen til ca. 5 meters højde, inden den forsvandt mod øst flyvende i lige linje lavt over vandet. Jeg fulgte efter men genfandt den ikke, gik tilbage og cyklede videre. Ca. 500 meter længere mod vest så jeg igen en flagermus, nu i 3 meters højde over cykelstien. Jeg tager for givet, at det var den samme, omend denne syntes mere ensfarvet brunlig, men det skyldtes vel bare dårligere lys.

Jeg stoppede op, og umiddelbart efter kom en gråkrage, der begyndte at jage flagermusen. Flagermusen undslap og fløj ud over engen, hvor gråkrage #2 slog den, så den faldt til jorden. Krage #2 fløj ned efter den, og da krage #1 forsøgte at stjæle dens bytte, lettede #2 med det. Idet kragen fløj forbi mig med flagermusen i næbbet, opdagede jeg, at flagermusen ikke var død endnu. Den kaldte højlydt - ikke ulig skimmelflagermusens revirkald om efteråret, men måske endda kraftigere.

Krage #1 opgav snart sit forehavende, hvorpå #2 satte sig i et træ med sit bytte. Gråkrage #3 kom nu til for at stjæle byttet. #2 lettede og fløj til et andet træ, hvor de øvrige krager lod den være i fred med sit bytte.

Desværre egner mit kamera sig ikke til forevigelse af den slags dramaer (fotografen måske heller ikke ;-)), så det blev kun til et par dårlige skud af kragen med byttet i træet.

Et par spørgsmål:

Er det rimeligt på grundlag af det beskrevne at antage, at det var en skimmelflagermus?

Hvorfor var den ude at flyve midt på dagen i frostvejr i februar, den må vel være blevet forstyrret ganske voldsomt på overvintringsstedet, eller?

Er der nogen, der ved noget om flagermus'' brug af lyde i sådanne sammenhænge ("distress calls")?


Foto: Kristian Stengaard Munkholm

De senest indberettede arter i Naturbasen: