Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. april 2013

Hvilken bi/Humle

Søndag den 21/4-13 sad jeg i min have (Bodilsker/Nexø/Bornholm - landzone) og opdagede pludselig en bi/humle, jeg aldrig har bemærket her før. Ikke, at jeg kan skille dem fra hinanden ellers. Men denne tiltrak sig min opmærksomhed med sin meget gyldne farve, jeg ikke har set før. Den var kraftig, men slankere end de tykke "brumbasser", som ellers var i havens blomster. Og så var den slet ikke i en blomst. Den sad næsten skjult imellem bladene på en Lammeøre (Stachys)og det virkede som om den gnavede "ulden" af bladene, men jeg er ikke sikker. Den arbejdede meget sindigt. Jeg fik desværre ikke et foto tæt på af hele bien/humlen, da den konstant havde hovedet nede mellem bladene.

Bier i Danmark på FB ( www.facebook.com/bierne.dk) har skudt på, at det kunne være en Moshumle. Men anbefalede mig at spørge her.

Venlig hilsen

Dorte


Foto: Dorte R.M. Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: