Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. april 2013

Hvilken pelsklædt, jordlevende bi?

D.23.4.2013 stødte jeg i min have i Malling på denne bi, nok ca. 9-10 mm lang, som jeg ikke har set før. Den syntes at sanse mit væmmelige nærvær med kameraet på (for) stor afstand, og det lykkedes mig ikke at få andet end de to følgende, hamrende uskarpe billeder af den, før den kravlede væk og forsvandt ned i et lille hul i jorden i bunden af et bed, åbenbart indgangen til dens bolig (den virkede meget hjemmevant dér). Jeg ved ikke, om det er væsentligt, men hullet ned til dens bo befandt sig kun få cm fra husmuren.

Jeg syntes jo, den så så karakteristisk ud selv på disse helt elendige billeder, at jeg nok mente selv at kunne klare at identificere den gennem en omgang Galleri-klikkeri, uden at behøve at udstille disse pinlige "nitte-fotos" for alverden her i Forum. :-)

Jeg gættede på en slags Andrena, men fandt ikke noget brugbart dér. Og nu må jeg så krybe til korset alligevel og bekende, at jeg ikke aner mine levende råd. Nok er billederne stygge, men de BURDE da kunne føre til identifikation. Kan nogen hjælpe?

Vh Elisabeth

(der kommer eet billede mere)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: