Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. april 2013

Lille rød bille, måske sjælden

Idag, d.27.4.2013, stødte jeg på denne lille røde bille ved Ajstrup Strand (den løb rundt ovenpå en sten, da jeg fotograferede den). Størrelse: en 4-5 mm, hvis jeg husker ret. Den havde lidt travlt, så jeg så den ikke længe.

Jeg prøvede lidt halvhjertet selv at finde den her på F&N (halvhjertet, fordi jeg ved uendelig lidt om biller og derfor kun gik ind under "Bladbiller" som et rent skud i tågen). Nu tror jeg, jeg måske har fundet den - men det kan vel ikke passe, for den, jeg tror, det måske kan være, er SJÆLDEN, og så heldig er man vel ikke? Sjovt nok er den også tidligere netop antruffet ved en strand (af Finn Krone)...

Den art, jeg mistænker min bille for at være, hedder Galeruca melanocephala. Kan nogen kyndige fortælle mig, om det mon er den? - Jeg beklager de dårlige fotos, men jeg har kun de 2, som jeg nu sender.

Vh Elisabeth

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: