Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. maj 2007

HYDRA, et spændende bekendtskab

HYDRA

Hvis man en dag på denne årstid, går en tur i mosen, eller besøger et lille vandhul, kan man være heldig at finde et skrækindjagende dyr.

Det har alt hvad der skal til for at lave en rigtig skræk eller gyserfilm. Fangearme, besat med nældeceller, som indeholder en lammende gift, en krop der næsten kun består af en mave til at fordøje det lammede, men stadig levende bytte med, og i bunden af det hele en fodskive, så den kan bevæge sig stilfærdigt rundt i sit miljø og lade sine fangearme hænge slapt ned.

Der er bare et problem med hensyn til gys og gru, det lille kræ er kun 4 mm til godt 15 mm langt, (jeg har ikke set dem større) og dens største bytte er i sjældne tilfælde større dafnier, men oftest er det den noget mindre cyklops og andet småt ferskvandsplankton der er byttet. Den hedder Hydra. Dens familie er ferskvand-polypdyrene.

Når en intetanende cyklops, svømmer forbi en af de tråd-tynde nedhængende fangarme, og ved et uheld kommer til at strejfe denne, hænger den lige pludselig fast

i denne, og mens den bliver lammet af giften der sprøjtes ind i den, trækkes den lynhurtigt op til munden hvor den puttes ind, munden lukkes tæt til, og en fordøjelse går nu i gang. Det tager alt efter temperaturen i vandet, (jo koldere, des langsommere) mellem 2 og 4 døgn før den lukker op for munden, og eventuelle rester skydes ud i vandet.

Så er den igen klar til en ny fangst.

Den er i stand til at fange op til flere små dyr efter hinanden, så kan man se dem ligge i en lang række, i den rørformede krop.

Skræmmes den af et større vandinsekt, eller kraftig bevægelse af vandet, trækker den sig sammen i en lille knop, så man næsten ikke kan få øje på den.

For mange år siden, fortalte Ingvald Liberkind i fjernsynet, at den er æglæggende, men jeg har kun set formering ved "knopskydning". Der gror en lille knop (kopi) ud på siden af moderpolyppens krop. Den vokser ud til en vis længde, hvorefter den udvikler fangarme. Så ligner den en lille kopi af sin "moder". Det tager mellem 2 og 3 døgn i akvariet. Når dette er sket, bevæger "ungen" sig ved hjælp af sin fodskive op langs moderdyrets krop, og glider ud på det blad som moderdyret sidder på. Der sætter den sig fast og begynder sit "fangstarbejde".

De er ikke særlig hurtige, oftest sidder de samme sted i mange dage, men engang imellem flytter de sig. I mit akvarie har de typisk flyttet sig omkring ½ til 1 cm i løbet af en dag eller to.

Billedet fra mit akvarie viser 3 individer. Den voksne hydra, en færdigudviklet unge med fangearme, der stadig sidder på den voksne, og en nystartet knop.

Den sorte prik, på den store unge, er øjet fra en cyklops der er blevet fanget, så de store unger er til en hvis grad selvforsørgende, mens de stadig har den fysiske kontakt med moderdyret.

Den findes lettest ved at tage fx vandplantestængler eller blade, en lille gren der har ligget et stykke tid under vandet, komme det i et glas med vand fra mosen og se om der skulle sidde et par stykker på disse. Brug gerne lup.

De kan så anbringes i et lille glas eller akvarie, stilles på et let skygget sted udendørs, bedst under halvtag, og med jævnligt vandskifte og fodring med små cyklops kan den holdes sommeren over, hvis man vil kikke nærmere, på dette lille, men spændende dyr.

Jeg har typisk haft mine hydra i 3 til 4 uger, og derefter sat dem ned i "deres mose" igen, med vandplanter og det hele.

Der er flere arter i Danmark, men den jeg har fundet, og ofte kigget på, hedder så vidt jeg kan se Hydra vulgaris.

Venlig hilsen

Ole


Foto: Ole Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: