Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. marts 2011

Spiselige, vilde karplanter i DK

Det er måske ikke så aktuelt ved disse vejrforhold, men jeg har tänkt mig at gennemgå kulinarisk (og ernäringsmässig) värdi hos danske karplanter. Jeg udgår fra egne notater, og håber at få kommentarer, rettelser og tilföjelser fra den bedste af brugerkredse. Jeg begynder med bregner og nåleträer:

Bregner. Flere af dem indeholder kræftframkallende forbindelser, så man bör väre forsigtig. Matteucchia (strudsvinge) er måske ok at spise (unge blade; flere lande). Jordstængler af Polypodium (engelsöd) har sød, lidt lakridsakgtig smag, men der er også bitre indslag (synes at variere med årstiden og geografien). Pteridium (örnebregne) spises meget i Japan men er helt klart carcinogen! Har også hört om te af agerpadderok, mest til medicinsk brug.

Nåletræer. Unge skud (2-3 cm lange) af rødgran (Picea abies) smager godt og er c-vitaminrige (Sverige). Af unge skud af skovfyr (Pinus silvestris - og højst sandsynligt andre Pinus-arter) kan laves en sirup som fortyndes til saftevand (Sverige). Taks er meget giftig, den røde arillus åbenbart en undtagelse - men frøene er så giftige at man nok bør undgå at putte dem i munden. Bær (kogler) af ene (Juniperus communis) er et krydderi som bruges i vildt-retter, til gæret drik ("enbärsdricka") og til gin og genever. Også fine til te. Skovfyrens harpiks kan bruges til tyggegummi (Sverige) - men den skal väre helt tör og spröd för man putter den i munden, og der skal tygges i lang tid. Hvis man pröver når den stadig er lidt klistret fastner den i tänderne, og det er svärt at få dem rene igen (hvis det sker, börst tänder med smör, og drik noget ägtoddy efterfölgende - det lyder måske tosset - men det er ren kemi!)

Mats

De senest indberettede arter i Naturbasen: