Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. juli 2011

Burre-bestemmelse

Jeg har lige siddet og nøglet en Burre efter Dansk Feltflora. I første omgang går jeg galt, da jeg fejlagtigt ser, at alle kurvblade er hagekrummede i spidsen.

Det får jeg lidt "sjov" ud af en 20 minutters tid, hvor jeg blandt andet tænker i krydsninger. :)

Til slut giver jeg mig dog til at undersøge et par kurse endnu grundigere, og får så øje på de inderste kurvblade, som har rødbedefarvede ikke-hagekrummede spidser.

Så det var altså Filtet Burre

Men nu til sagen

Under ovennævnte bestemmelsesarbejde konsulterer jeg også Den store nordiske flora. Her bemærker jeg, at man ligesom i feltfloraen siger, at Skov-Burre har kurvstilke af op til 1 cm''s længde, - samtidigt med dette viser den nordiske flora en illustration af en Skov-Burre, hvor stilkene er mindst 3 cm lange. Denne illustration ligner fint min Filtet Burre, så monstro tegningen af Skov-Burre i store nordiske flora i virkeligheden ikke er en tegning af en ung Filtet Burre?

@Jon

Hvis du kommer forbi denne tråd, vil jeg gerne høre din mening.

hilsen John


De senest indberettede arter i Naturbasen: