Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp | Naturbøger
fyld
21. oktober 2014

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 8 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Erfaring med Sony Alpha 65 - samt Macrolinse 90 mm? (Læst 3166 gange) Postet d. 10-10-12 kl. 16:12
Overvejer at investere i et "Spejlrefleks + en matchende Macrolinse" - max pris 10.000, - kr

MEN kravet skal være, at billedkvaliteten skal være væsentligt bedre end det jeg har

OG: at det kan lave stor forstørrelse af dyr på 5 mms længde = fylde det meste af fotoet, på en "knivskarp" og farvemættet måde. Ingen kedelige "våde karklude" hen over billedet...

Jeg har i forvejen Fuji X-S1, som har 26 x zoom + 2 x digital.

Jeg bruger hele "svineriet" hele tiden, på Macro og Supermacro - til guldsmede, sommerfugle osv

(dvs. jeg ofte står med en linse, der må være 1250 mm)

Se et par eksempler her:

Guldsmed:

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Larver:

- se linket HER

- se linket HER

Men mht "småtterierne" - bille små larver, tæger, fluer osv

kan det selvfølgelig ikke være med, da det i forvejen er ekstremt allround. Derfor den måske kommende investering

Her begynder det at knibe med kvaliteten - det er her, jeg vil have en Macrolinse i stedet:

- se linket HER

- se linket HER

Jeg er blevet anbefalet Sony Alpha 65 - samt en macrolinse

Overvejer 90 mm for at forstørre og for evt at få lidt afstand til motivet.

Fordelen skulle være en super god skærm, bag på, ift f.eks.

Nikon og Canon - en god ting til macro, når man skal ned at kravle osv.

Jeg skal have et, hvor man "hurtigt" er klar til skud

og hvor kvaliteten er rimelig god.

Jeg skal ikke hjem og arbejde med RAW - har simpelt hen

ikke så megen tid. Skudene skal "sidde med det samme, som

udgangspunkt, højst lidt Udsnitsredigering og måske svag

farve, tone osv ændring - men ikke det store ...

Er der nogen, der har et godt bud på sobert udstyr i den prisklasse, jeg nævner?

Det må meget gerne være med et par links tilknyttet, så jeg hurtigt kan klikke mig frem til "fantastiske, superskarpe fotos, med god farvegengivelse" ... ha.ha. - og vurdere de forskellige bud på en investering

Jeg vil gerne høre for- og bagdele ved de bud, der kommer.

På forhånd Tusind Tak!

Med venlig hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(60)
#1 Svar postet d. 10-10-12 kl. 16:50. Emne: Erfaring med Sony Alpha 65 - samt Macrolinse 90 mm?
Du finder mig bekendt ikke et almindeligt makroobjektiv på 90-100 mm, der har "indbygget" forstørrelse. De fleste går kun til 1:1 - altså således at et motiv på 23,5 x 15,6 mm fylder hele Sony-sensorens 23,5 x 15,6 mm. Tilsvarende fylder et 5 mm langt insekt 5 mm på sensoren ved 1:1. (At du så bagefter kan forstørre selve billedet ved fx at printe det ud i plakatstørrelse, er en anden sag).

Hvis du skal have forstørrelse (2:1, 3:1 osv.), skal objektivet forsynes med ekstra mellemringe, bælg, nærlinse el.lign. Eller også skal du bruge en helt anden opstilling med dedikerede forstørrelsesobjektiver.

- se linket HER

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jes Elnif
#2 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 19:37. Emne: Erfaring med Sony Alpha 65 - samt Macrolinse 90 mm?
Hej Kjeld Min erfaring er at Canons 100 mm eller Nikons 105 mm makroobjektiv (Thomas Kehlet) er det bedste. De koster omkring 6000. De kan bruges til alt makro "til pænt brug" - Dertil tror jeg at Canon D7 eller Nikon ... til omkring 10. - 11.000 er en nødvendighed. Sony Alpha kender jeg ikke. Det er en udgift på 16 - 17.000, men så er du også kørende. Og med det du nævner om dovenskab i.f.t. bearbejdning, så er denne løsning optimal. Man kan hos eks. Gloecker købe brugt udstyr med garanti. Hvis du skal lave supermakro (Walther Gritsch) så skal du have Canon MPE-65, men det er ikke nødvendigt til "det pæne".

Hilsen Jes

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 19:51. Emne: Erfaring med Sony Alpha 65 - samt Macrolinse 90 mm?
Hej Anders og Jes

Først og fremmest: Tak for responsen.

Måske kører jeg rundt i det, fordi jeg ikke har arbejdet med forsk. linser i mange år (har haft spejlrefleks for 20 år siden) - og har et Kompakt med "det hele", nu (Fuji)

Hvis jeg skal fotografere "en edderkop sådan lige ind i øjnene", hvor det kun er hovedet man ser - er vi så ovre i Supermacro - for her får man da en forstørrelse, vil jeg mene.

Og hvad er det, der gør, at kamerahuset skal være SÅ dyrt?

Hvad får man der, som man ikke får for 5.000, - kr

Og et næste muligt problem:

Har haft et elektronisk kamera med ud i regnvejr, hvorefter det stod af ... Det er dyre sager at lade gå fløjten, blot fordi der kommer en regnbye.

[Den slags skete ikke i "de gode gamle dage", hvor der var film i kameraet .. ha.ha.]

Så: Er sådanne nye huse forholdsvis vandtætte?

PS: Jeg checker Walthers fotos ved lejlighed

mvh Kjeld

Besvar | Kommentér

Jes Elnif
#4 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 20:04. Emne: Erfaring med Sony Alpha 65 - samt Macrolinse 90 mm?
Jeg tror andre skal på banen. Jeg tror, at de dyre kamerahuse er holdbare og langtidsbrugbare 300.000 skud og regnvandtætte.

Dette er et skud ikke er til pænt brug, men et bevis palpeudseende:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#5 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 20:06. Emne: Erfaring med Sony Alpha 65 - samt Macrolinse 90 mm?
Hej Jes

"nydeligt billede"

Men her ser jeg, at du har brugt

Canon EOS 5D Mark II, 65mm - og ligger den slags samlet på 16-17.000, - kr ??

Besvar | Kommentér

Jes Elnif
#6 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 20:17. Emne: Erfaring med Sony Alpha 65 - samt Macrolinse 90 mm?
Ja, det er rigtigt. Men det er kun til "super" makro - til pænt makro er 100 mm rigeligt. Dybdeskarpheden ved MP-65 er alt for lille.

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#7 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 20:28. Emne: Erfaring med Sony Alpha 65 - samt Macrolinse 90 mm?
Tak for hjælpen, Jes

Prisen kan jeg checke på nettet

mvh Kjeld

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(60)
#8 Svar postet d. 10-10-12 kl. 22:04. Emne: Erfaring med Sony Alpha 65 - samt Macrolinse 90 mm?
@ 3

Mikro - makro - supermakro. Det er noget mikro-makro-mos uden faste definitioner.

Nogle bruger en definition a la:

Makro: Ca. 5:1 til 1:1 = 1/5x til 1x forstørrelse - altså tæt på, men ikke forstørrelse.

Mikro: Ca. 1:1 til ca. 5:1 = 1x til 5x forstørrelse.

Andre bruger en definition a la:

Nærbilleder: Ca. 10:1 til 1:1 = 1/10x til 1x forstørrelse.

Mikro = makro: Ca. 1:1 til 50:1 = 1x til 50x forstørrelse.

"Supermakro" må være opfundet for at gøre begreberne endnu mere forvirrende. Eller er det noget, du selv har fundet på uden at definere det nærmere???

(Og Nikon kalder deres makroobjektiver for Micro-Nikkor, fordi de i sin tid markedsførte deres mikroskop-produkter under tilnavnet "Macro-...". Derfor ville Nikon ikke bruge ordet "macro" om objektiver, der nok kunne gå tæt på småting, men dog ikke forstørre).

Hvis du vil fotografere "en edderkop sådan lige ind i øjnene, hvor det kun er hovedet man ser" - så kræver det en forstørrelse, med mindre edderkoppen er uhyggeligt meget stor. Igen: Ved 1:1 (1 x forstørrelse) fylder 5 mm edderkoppehoved 5 mm på sensoren, 10 mm bille fylder 10 mm osv.

Husk her, at sensoren på spejlreflekskameraet har et meget større areal end sensoren på et mindre kompaktkamera (eller på dit Fujifilm S-X1: 8,8 x 6,6 mm). Netop ved makrofotografering er størrelsen på sensoren af stor betydning for, om motivet kan udfylde hele billedfladen.

Alle spejlreflekskameraer er i dag udmærket vejr- og regnbeskyttede (men ikke "vandtætte"). I hvert fald rigeligt til, at du helt sikkert har pakket sammen, når det regner for meget.

Jeg har lidt svært ved at se nødvendigheden af et kamera i det øvre prisleje til makrofotografering. Superhurtig autofokus, 8 bill./sek., 117 autofokuspunkter og endnu flere indstillingsmuligheder er ikke det afgørende, i hvert fald ikke til en begyndelse.

Hvis du virkeligt og for alvor mener, at du vil helt ind i det ekstreme nærområde, så er det en verden for sig. Teknisk kræver det typisk specialudstyr som bælgudstyr, stativ, fokusskinne, specialbelysning, mikroskop- og andre specialobjektiver, "focus-stacking" osv. Og det kræver flid og tid (sikkert mindst lige så meget tid, som du skriver, du ikke gider at ofre på at optage og redigere i RAW-format. Hmmmm...). Kig og læs endnu engang grundigt rundt om på - se linket HER (og gerne på John Hallméns billeder på - se linket HER). Der er helt sikkert flere udfordringer i det, end hvad der kan klares med et par spørgsmål og svar her på F&N.

Alt i alt tror jeg, et kamera (til 3-5000 kr.) og et 90-100 mm makroobjektiv (også 3-5000 kr.) vil byde på rigeligt med kamera, objektiv og motiver indtil videre, også selvom du "kun" kan komme så tæt på som 1:1. Og hvis du en dag får tid og lyst til at kaste dig over de ekstreme nærbilleder, så er hverken kameraet eller 90-100 mm''eren spildt eller overflødig.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bo Nielsen
#9 Kommentar postet d. 12-10-12 kl. 17:36. Emne: Erfaring med Sony Alpha 65 - samt Macrolinse 90 mm?
Howdy Kjeld ! jeg investerede sidste vinter i et canon eos 600d og en canon 100mm macro. det kostede dengang ialt omkring 11.000 kr. men canon har jo kommet med efterfølger så eos 600d er faldet godt i pris.Fordelen ved 600d er den vend og drejbare skærm,-som er super til at fotografere med når man er tvunget til at indtage underlige stillinger !Jeg har stadigt ikke fundet ud af en fjerdedel, hvad det kan endnu,-men nok den bedste investering nogensinde jeg har gjort på den front !

Besvar | Kommentér

Side 1 af 8 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Google

Web www.fugleognatur.dk
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Rettigheder | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator