Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. januar 2009

Mange-tout.

Nu er det måske en tilsnigelse at placere tråden i dette forum, men..

Under tilberedelsen af aftensmaden skulle der som så ofte før laves salat. De lokale supermarkeder har i øjeblikket nogle Co2-tunge mange-tout-ærter fløjet ind fra Kenya, som børnene er glade ved, og halverede i salat-skålen, med lidt med lidt mozzarella, rucola, oliven og asparges og en god dressing til, er de fine.

Jeg har i årevis haft noget for udenlandske ærter, siden en af sommerfugle-kollegerne fandt en larve af Lampides boeticus (Vandre-blåfugl) i en af dem. Har længe gerne ville gøre ham kunsten efter. Det eneste det er blevet til indtil dato, er et par halve (hvorfor finder man altid kun en halv) ubestemmelige larver, for mange-tout-ærter spiser man jo pr. definition hele. Jeg er efter de fund begyndt at holde min part af ærterne fra salatskålen op mod lyset, inden de sættes til livs, for at redde eventuelle interessante ting. Konen og børnene griner hver gang og kalder mig tosset. Det er man dog rimelig immun overfor som sommerfugle/ insekt-tosse. Har endda fået lært en af drengene at gøre det samme, ved at overbevise ham om at det ikke er ”synd” at spise larverne. Konen synes bare, det er ulækkert, men det giver flere ærter til os andre, så nu er der mindst halvtreds procents chance for at finde noget, der har overlevet transport og nedkøling fra det Kenyanske højland og halveringen på køkkenbordet.

Og yes; i går til barbecue-kylling, thai-ris og en lille salat var den der. I lyset kunne ses skyggen af en større larve i en bælg. Flækket viste der sig en nydelig halvcentimeter-stor rødfarvet blåfugle-larve af fineste og ikke mindst hele slags. Ligner på en prik de boeticus-larver, som jeg har set i mine bøger. Den blev puttet tilbage i en frisk bælg, og forventes nu bare at blive til en smuk blåfugl over de næste par uger eller tre. Ok januargave fra Kenya.

Men det skulle blive ”bedre”. I dag kunne jeg nemlig ikke styre mig. Skulle jo have gæster i aften og der måtte simpelthen ærter i salaten, så endnu et par bakker blev hjembragt. Gennemlyste hele bunken en for en op mod lampen over køkkenbordet. Af dem der så lidt mystiske ud og blev taget fra, var resultatet to viklere/ møl (?), som mindede om de der kræ, der er i de danske ærter samt endnu to blåfugle-larver. Hm. Resten af ærterne skal nu nok lige flækkes inden de kommer i salaten! Og så... tror jeg ikke, at man herefterdags skal spise mange-tout fra Kenya, hvis man er vegetar.

Hvis nogle skal ud at lede, så sørg for at købe de ærter, der er tykke i det og indeholder nogle ok ærter og ikke de helt smalle. Tre larver fra tre bakker. De havde mindst 50 bakker tilbage i Kvickly af den gode tykke slags; nok til en helt lille bestand! God jagt. I skal nok få et par billeder, når kræene udvikler sig.


De senest indberettede arter i Naturbasen: