Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. februar 2015

Piceacecis abietiperda (Henschel, 1880) - ny galmyg for landet

En lille servicemeddelelse her i vintervejret :-)

I forbindelse med en kort slentretur i Landbohøjskolens Have for et par uger siden lagde jeg mærke til nogle små "bump" på en ung rødgrankvist. Efter lidt kradseri i materialet fremkom der pludselig en (rimeligt dvask) orange galmyggelarve!

Ifølge skrifterne fra de højere gallemagter skulle mit fund sandsynligvis henføres til "the artist formerly known as" Dasineura abietiperda, nu om dage kendt som Piceacecis abietiperda. Arten blev nemlig revidereret sidste år af en amerikaner og placeret i en - til lejligheden - nyoprettet slægt. Og nånå: kendt fra store dele af Europe, enddog USA, men ikke registreret fra Danmark! Ifølge selvsamme artikel (Gagne & Graney, 2014) er arten dog ikke fundet i Europa i henved mange år, og forfatterne indikerer forsigtigt, om arten mon er uddød her?

Men men men: jeg sendte en håndfuld sprittede larver til eksperten Keith Harris, der ikke alene kunne bekræfte min bestemmelse, men også fortælle at en af artiklens to forfattere sidste år, efter artiklen kom ud, havde fundet arten ved et juletræssalg i det sydlige England! Så mon ikke den er derude, og blot er overset.

Hvis ellers vejret vil holde op med at være så stereotypt møg-vintervejr, vil jeg hermed opfordre gallninger fra nær og fjern i det danske rige til at besigtige de nærmeste rødgraner og se om ikke P. abietiperda skulle være at finde. Jeg tager gerne mod belæg.

Godt jagt!

... og nu man er igang kan man jo slå et smut forbi en ædelcypres, skulle man have dem i nærheden, og granske koglerne for en anden finurlig lille art www.fugleognatur.dk/artintro...

Gagne, R. & Graney, L. (2014): Piceacecis (Diptera: Cecidomyiidae), a New Genus for a Non-Native Pest of Norway Spruce from Europe and its North American Relative. Proceedings of the Entomological Society of Washington 116(4):378-393 www.bioone.org...0013-8797.116.4.378


Foto: Simon Haarder

De senest indberettede arter i Naturbasen: