Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp | Naturbøger
fyld
19. september 2014

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Stolt
#10 postet d. 17-11-07 kl. 14:25. Emne: Giftige insekter
Jeps, det kan man se på dem.

Grimme store kæber.

Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#11 postet d. 17-11-07 kl. 14:34. Emne: Giftige insekter
Blodforgiftning er ikke en egentlig giftvirkning, men skyldes, at der sammen med stikket accidentelt indføres bakterier, der giver infektion i lynfebanerne (røde striber) og senere kan gå over i blodet med døden til følge. Skal behandles med antibiotica.

Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#12 postet d. 17-11-07 kl. 14:50. Emne: Giftige insekter
Her er det farligste insekt (Lucanus cervus), der har været i Danmark, men nu er det heldigvis uddødt.

Giftige insekter (Her er det farligste insekt (Lucanus cervus), der har været i Danmark, men nu er det heldigvis uddød)
Foto: Tom Nygaard Kristensen
Kommentér

Uffe Terndrup
#13 postet d. 17-11-07 kl. 17:14. Emne: Giftige insekter
Lepidoptera/Sommerfugle:

Omgang /pasning af Papilio machaon larver kan give eksem, måske afhængig af hvilken foderplante man bruger, jeg har en kammerat som måtte søge læge. Jeg har fået kraftig udslet på en indsamlingstur af E. similis larver, og tilsvarende vil mange andre store hårede spinderlarver også give eksem. Hvis man/dyr spiser køllesværmere eller larverne, så vil man få kraftigt ubehag med opkastning, da de er giftige, tilsvarende marihøns.. T. pinivore larver kan give kraftig udslæt og øjnene løber i vand blot ved at larvehårene flyver omkring , den er kun på Bornholm, i udlandet opsætter store skilte, hvor man fortæller om faren ved kontakt..

Hymenoptera/Årevinger:

Mange mennesker har eller udvikler overfølsomhed over for hvepse og bistik, et stik kan være livstruende og kræver indlæggelse hvis man er overfølsom(1-5 dør årlig i DK). Den store Vespa crabro giver et meget smertefyldt stik, den er under udbredelse i DK, den flyver bl.a også om natten, hvor vi samlere jævnligt får besøg af den på HG lyset.

Coleoptera/Biller:

Især løbebiller kan være ubehagelige. Den store læderløber afgiver en giftig væske, hvis du tager den op, det tager ca. en ugen inden lugten er helt forsvundet selv med ekstremt grundig håndvask.

Bombarderbillen afgiver cyansky på forfølger, den findes kun på Bornholm.

Diptera/Tovinger/fluerog myg.

Jeg har fået overfølsomhed for myggestik, som kan tage fra ¾- 1/1 år om at komme sig. Der er mange klæg som bider nederdrægtigt. Mitter i 1000vis er ubehagelige de stikker især omkring øjnene og i hovedbunden, det varer flere dage inden det fortager sig. Min hovedbund var fuldstændig opsvulmet af 100vis stik efter et besøg i Vildmosen.,

Kommentér

Jens Stolt
#14 postet d. 17-11-07 kl. 18:16. Emne: Giftige insekter
SÅ kunne du have været med i en af de der TDC nørdreklamer!?

Kommentér

Ole Hvass Madsen
#15 postet d. 17-11-07 kl. 19:48. Emne: Giftige insekter
Uffe når du skriver Vildmosen, mener du så store eller lille V., De ligger ret langt fra hinanden.

Personligt ved jeg ikke om det var kvægmyg, mitter eller noget tredje af tovingegruppen, men det var småt. Ude i en af moserne, hvor jeg har bier, er jeg af og til ude for, at på trods af at jeg bruger biavler-dragt, så bliver jeg stukket i panden af noget meget småt, ved hvert stik bliver der en lille knude, som er ca. 1 uge eller mere om at forsvinde, er der nogen måde at bestemme kræet?

Det er ofte om aftenen, og de kan kravle gennem meget fint fluenet, i modsætning til de fleste stikmyg.

Kommentér

Ole Hvass Madsen
#16 postet d. 17-11-07 kl. 19:48. Emne: Giftige insekter
Uffe når du skriver Vildmosen, mener du så store eller lille V., De ligger ret langt fra hinanden.

Personligt ved jeg ikke om det var kvægmyg, mitter eller noget tredje af tovingegruppen, men det var småt. Ude i en af moserne, hvor jeg har bier, er jeg af og til ude for, at på trods af at jeg bruger biavler-dragt, så bliver jeg stukket i panden af noget meget småt, ved hvert stik bliver der en lille knude, som er ca. 1 uge eller mere om at forsvinde, er der nogen måde at bestemme kræet?

Det er ofte om aftenen, og de kan kravle gennem meget fint fluenet, i modsætning til de fleste stikmyg.

Kommentér

Åge Gejl Hansen
#17 postet d. 17-11-07 kl. 20:41. Emne: Giftige insekter
Jeg kan huske for en del år tilbage, at der var en del her i området der blev syge af insektstik, man sagde de var blevet stukket af Grindstedfluen (Grindsted midtjylland) Så er det jeg tænker , er det et lokalt "kælenavn" eller er der noget der hedder sådan?

Kommentér

Cheme Andersen
#18 postet d. 17-11-07 kl. 21:25. Emne: Giftige insekter
Lars Kalsang spørger, om der i Danmark findes insekter, der er livsfarlige.

Der er kommet flere fornuftige svar på dette spørgsmål.

Borrelia burgdoferi er en bakterie og den kan overføres via skovflåten.

Spørgsmålet er, om Lars er tilfreds med sit ellers glimrende spørgsmål.

Mvh Cheme Andersen

Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#19 postet d. 17-11-07 kl. 22:45. Emne: Giftige insekter
Til Ole - Uffe mener Lille Vildmose.

Til Cheme - Mener du ikke, om Lars er tilfreds med svarene på sit spørgsmål?,

ellers må han jo omformulere sit spørgsmål.

Konklusionen må vist være, at den eneste insektgruppe per se, der kan være livsfarlig er hvepse og bier, hvis de stikker i halsen, så det hæver op og man bliver kvalt, eller man er egentlig overfølsom = alergisk over for dem og udvikler anafylaktisk chock med blodtryksfald og død til følge.

Kommentér

Side 2 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Google

Web www.fugleognatur.dk
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Rettigheder | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator