Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. august 2015

Hvad betyder et typeeksemplar for korrekt bestemmelse ?

Henry Nielsen har besvaret mit indlæg, som handler om min tro på, at typeeksemplaret af en art er det væsentligste grundlag for forståelsen af en art (se Birgit Knudsens tråd om Sødgræs, f.eks. i dag).

"Hans - det er et indviklet spørgsmål. Som går over min forstand.

Så vidt jeg har forstået, så kan man ikke bruge typeeksemplarer til noget som helst - til en start. For allerførst må man kende arternes fulde variation, både fra generation til generation - og desuden hvorledes arten varierer efter kårene og geografien. Først derefter kan man afgøre, hvilke arter de nomenklatoriske typeeksemplarer hører med til - og derudfra kan man udrede arternes korrekte internationale navn - efter en række yderst komplicerede nomenklaturregler - fulde af undtagelser.

Der er ingen garanti for, at et typeeksemplar for et navn er typisk for noget som helst - med mindre typeeksemplaret er blevet udvalgt med omhu og kyndighed af den beskriver (autor), som kreerer navnet."


Henry, jeg og en svensker har typificeret alle de nordiske mælkebøtte-arter, som vi har kunnet finde typemateriale af

(Preslia 71: 43-171 (1999)), og i den forbindelse rettet de fejl, vi har kunnet finde, samt suppleret med lectotyper.

Da jeg begyndte med mælkebøtterne i 1960erne, havde jeg flere ekskursioner sammen med min danske lærer M. P. Christiansen. Jeg lærte en mængde navne, hvoraf det senere viste sig at omkring en trediedel var forkerte. Besøg fra de nordiske lande og til nye egne bragte mere viden (samt en del flere fejl).

Først da jeg var på besøg i København, Stockholm og Helsinkis mælkebøttesamlinger, hvor de fleste af de nordiske typer ligger opbevaret, følte jeg, at der var mere fast grund under fødderne.

Jeg ville aldrig være sikker på nogle Taraxacum-bestemmelser, hvis jeg ikke havde set på typerne, - langt de fleste er ikke afbildede.

Men det er måske lettere at definere en apomikt ud fra en type, end når det drejer sig om en art med kønnet formering ?

Men, Henry, hvis man skal lære arten at kende i ind- og udland, før man har nytte af at studere typen, - hvem skal eleverne så lære arten af, og på hvilket grundlag ? - og hvem er overdommer, når en art skal bestemmes ?

Hilsen, Hans




De senest indberettede arter i Naturbasen: