Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. januar 2013

Hvad mon er det officielle danske artsnavn til tamhøns?

Til overvejelse:

Tamhøns skulle nedstamme hovedsagelig fra den indiske underart af Bankivahøne (Gallus gallus ssp. murghii), som er en af de røde junglehøns. Måske - eller måske ikke, blev de oprindelige tamhøns indkrydset med gener fra naboarten Grå Junglehøne (Gallus sonneratii). Se bl.a. #5 i dette kink: www.fugleognatur.dk...show_message samt forskellige artilker i Wikipedia

Dansk Ornitologisk Forening har udgivet en liste over danske navne til alverdens fuglearter. Her er et link til den gamle udgave af navnelisten: www.dof.dk...fugle_danske_navne2008.pdf

Men tamhøns er åbenbart ikke anerkendt som en fugleart, for de er ikke med på listen.

Jeg kom ind på emnet i #115 i denne lange tråd www.fugleognatur.dk...show_message

Men har ikke løst problemet.

Formentlig står der noget fornuftigt osse om artsnavn til Hønen i dette nummer af Natur%Museum 375211.webshop.web-siden.dk/product , som jeg endnu ikke har fået fat i.

I mellemtiden kunne jeg godt tænke mig at høre andres mening om dette. Gerne begrundet med direkte viden.

Altså:

Hvad hedder underarten Gallus gallus ssp. domesticus på korrekt dansk?

Hvis den virkelig hedder Høns, så har vi noget så usædvanligt som et dansk artsnavn i flertal!

hilsen fra HENRY

PS: Jeg tvivler på, at arten fortjener at komme på den danske krydsliste. Skønt Påfugl vist nok er tæt på at kvalificere sig: www.netfugl.dk/forum.php...

De senest indberettede arter i Naturbasen: