Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. juli 2011

Ny dansk dagsommerfugleart - Geranium-blåfugl

Den 11. juli havde jeg en fantastisk dag på Falster. Da jeg ankommer til Marielyst ved 12-tiden, bryder solen frem og på vej frem i "turisthelvede" flyver pludselig en flot svalehale (P. machaon), han. Pokkers det skyer til og jeg kører tilbage til landevejen - videre til Bøtø. Hurtig parkering ved P-pladsen. Sol og skyer driller. Endelig klarer det lidt op ved 14-tiden, og jeg vader langt sydpå på diget langs Bøtø Plantage. Pludselig kommer nr. 2 svalehale glidende - jeg tror ikke mine egne øjne - tæt på erkender jeg det er en hun.

Turens højdepunkt kommer "øjeblikke" efter denne observation - på en blåhat sidder et mærkeligt mørkt dyr. Det første sekund tænker jeg det er en sort ildfugl (L. tityrus), som jeg lige har set. Men jeg erkender meget hurtigt, at det er den flotte blåfugl - Cacyreus marshalli. Ny dagsommerfugleart for Danmark.

Med det gigantiske træk af svalehale og gul høsommerfugl (C. hyale) på diget og det seneste træk af spejlbredpande (H. morpheus) og sørgekåbe (N. antiopa) er jeg ikke et eneste sekund i tvivl om, at det kun kan være en strejfer fra kontinentet (via Polen og/eller Tyskland). Der er i øvrigt ENKELTE FRILANDSFUND i Tyskland. Der er ligeledes nyere fund i Belgien, Holland og England, hvilket klart taler for, at den breder sig. Selvom den oprindeligt menes indført med planter til Sydeuropa og måske på samme måde andre steder, flyver den langt omkring. Derfor er fundet under alle omstændigheder temmelig interessant.

www.lepiforum.de...lepiwiki.pl...

Jeg er bekendt med, at arten kan "indføres" med pelargonier, som den lever på (kendes fra de første engelske fund). Men dyret sad ude på diget langt fra evt. sommerhushaver, så den er god nok, den kan simpelthen kun være fløjet hertil i mine øjne.

P.S: Ole Karsholt fra Zoologisk Museum er i mail blevet gjort opmærksom på fundet – men han er muligvis på ferie.


De senest indberettede arter i Naturbasen: