Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. februar 2017

Kræet i koppen: Scambus elegans (Woldstedt, 1877) ny for Danmark

En solrig martsdag sidste år (2016) var jeg ude og nyde det spirende insektliv i Landbohøjskolens Have på Frederiksberg. Efter at have noteret en melanistisk hun af dobbeltbåndet svirreflue - årets første for mit vedkommende - lagde jeg mærke til en større snyltehveps på en af havens mange rododendronbuske. Den blev hurtigt feltbestemt til Ichneumonidae, en gruppe jeg normalt holder mig fra. Måske var det abstinenserne fra en lang vinter der gjorde, at jeg fangede hvepsen i min to-go kaffekop, som just var tømt.

Derhjemme fik jeg fisket hvepsen op og overført til en anden, mere passende beholder. Månederne gik og jeg fik travlt med andre projekter, og fik først kigget på dyret igen henad sensommeren. Pæn var den jo, så jeg slog et smut forbi Statens Naturhistoriske Museum og fotograferede den. Gennem Jonas Lutz fik jeg eksperten Alexander Vargas bud på en art: Scambus elegans. Han var dog ikke sikker, og en række yderligere fotos hjalp ikke på sagen.

Således lå sagen brak indtil starten af december. Jeg var nu i kontakt med en anden ekspert, hollænderen Kees Zwakhals (herligt navn!), omkring en anden Scambus-art (www.fugleognatur.dk/gallery..., og fik spurgt ham om den formodede Scambus elegans. Han svarede, at der rigtigt nok var tale om Scambus elegans.

Og tjuhej for det! Arten er ikke tidligere registreret fra Danmark, ej heller Sverige, men er kendt fra bl.a. Norge og en lang række europæiske lande. I England er den benævnt som værende "uncommon, but widely distributed". Morfologiske kendetegn er de lange læggebrodsskeder, det rødfarvede mesoscutum og scutellum samt metapleuron på siden af brystet, mens propodeum er sortfarvet og aflangt og afrundet i profil.

Så vidt vides er arten tilknyttet sommerfugle (Lepidoptera), der i larvestadiet lever beskyttet - styltemøl, viklere osv. De voksne lever af plantenektar, som det hør og bør sig i den store underfamilie Pimplinae. Den har flyvetid fra april til oktober og hunnerne overvintrer ofte - måske det er et sådant eksemplar, jeg stødte på?

Slægten Scambus er holarktisk i sin udbredelse, og omfatter en halvandet-hundrede arter; med S. elegans er den danske fauna oppe på 9 arter. Men der venter helt sikkert flere nyfund af denne interessante slægt i kongeriget Danmark, Så grib din kaffekop, eller hvad du nu ellers har ved hånden, og tag en tur ud i forårssolen om en måneds tid og kig efter snyltehvepse!

Fitton et al. 1988. Pimpline Ichneumon-Flies. Hymenoptera, Ichneumonidae (Pimplinae). Handbook for the Identification of British Insects, vol. 7, part 1.

www.royensoc.co.uk...Vol07_Part01.pdf



Foto: Simon Haarder

De senest indberettede arter i Naturbasen: