Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. maj 2016

Vedr. ukritiske artsbestemmelser

Hej svampevenner

Jeg har lige set den sidste uges svampeindberetninger igennem og blev lidt rystet på flere måder.

1. Arter der kræver kritisk bestemmelse (= som regel via mikroskopi) lægges ind uden dokumentation overhovedet.

2. Samme, men denne gang er indlæggerne lovligt undskyldte da der ikke står noget herom i forbindelse med arten, det retter jeg op på efterhånden som jeg finder manglerne, og vil også meget gerne have jeres input vedr. fejl og mangler.

3. Fjorgamle mumificerede eks. af enårige svampe lægges ind ! Det dur ikke, da det bl.a. forstyrrer vores viden om fænologien.

4. Så undrer det mig at man lægger adskillige fund af samme art ind fra samme lokalitet, det forstår jeg slet ikke noget af, det virker dybt uhensigtsmæssigt, men det er nok et problem jeg skal tage op med Thomas Holm.

Svampeatlas er under ommøblering indtil slutningen af maj. Jeg vil stærkt opfordre jer til at se på kravene for indlæggelse af svampe der, det er principielt de samme vi bruger her.

De senest indberettede arter i Naturbasen: