Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. maj 2012

duehøg versus tamgæs ? ...ka´ det virkelig passe ?

....en familiebekendt på Vestfyn har en del forskellige ænder og gæs og høns gående mere eller mindre frit bag laden. Nu er nogle af gæssene imidlertid i flere tilfælde blevet bragt af dage. De er blevet fundet dræbt og der er blevet spist af dem. Min bekendte mener bestemt, det er en rovfugl der har været på spil. Da det drejer sig om voksne gæs, er jeg meget kritisk i forhold til denne påstand. Det, at gæssene ikke er blevet slæbt væk fra derfra, men rovdyret/fuglen har spist på stedet i det åbne, synes jeg ikke kan passe med en ræv eller hund. Nu har han set en rovfugl flyve fra en angrebet gås. Han er ikke fuglekyndig, men beskriver den som værende i musvågestørrelse og "stribet på maven". Jeg synes, det lyder ret utroligt, hvis en duehøg jager gæs. På den anden side, har jeg set en del billeder af duehøge der har slået bramgæs (dog vist i Finland). Tamgæs er jo noget større end bramgæs, men måske er de langsommere og mere tunge i bagen end vilde fugle?. Med til historien hører, at gården altså ikke ligger totalt øde og feks. op til en stor gammel skov. Jeg har lyst til at få arrangeret en opsætning med et vildtkamera ved gåseliget, men det er lidt besværligt for mig, da jeg skal ud og låne et og ikke har bil osv :-/

...Har nogen en teori ?

Mvh Ole

De senest indberettede arter i Naturbasen: