Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. juli 2013

opslagsværk og defintion af veludviklede frugter?

Jeg er ny i disciplinen at nøgle planter og støder derfor ind i valg, hvor jeg kan være i tvivl om hvorvidt jeg skal vælge mulighed "a" eller "b" i mit flora-værk.

Har oplevet med fx skærmplanter og korsblomster, at jeg skal træffe valget mellem, om frugterne er "veludviklede eller modne" eller "ikke-veludviklede" (mit primære opslagsværk er Dansk Flora 2. udg.), men det savner jeg en klar definition for. Har også som test kigget på eksemplarer inden for "de to kategorier" i de to familier (typisk ved at kigge i Den nye nordiske flora),men jeg har stadig svært ved at se forskellen.



Nogen derude som kan give mig nogle brugbare retningslinjer, når jeg skal vurdere dette karaktertræk hos planten, så jeg ikke så ofte går galt (er i tvivl) når planten skal nøgles?

De senest indberettede arter i Naturbasen: