Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. maj 2007

Hvad har jeg hørt/set ??

Hej.

Nu kan jeg virkelig godt bruge noget hjælp.

Forleden aften var jeg en tur ude ved Randers fjord, nærmere betegnet ude ved femmeren ( kronjydesvinget )

Da vi skulle til at vende næsen hjemad, hørte jeg en meget speciel lyd.

Det lød nærmest som et maskingevær der skød i lange byger.

Eneste forskel var dog at dene lyd var lige så skarp/høj, som en græshoppe eller chicade.

Det var på det tidspunkt mørkt, så jeg tænkte på om det kunne være en eller anden form for chicade.

Så her til morgen ( ca kl 04,30 ) hørte jeg lyden igen.

Denne gang var det nede ved gudenåen.

Jeg slog det hen, da jeg var på vej ned for at fiske og allerede lidt sent på den.

Da jeg vendte tilbage til bilen kunne jeg konstatere at lyden stadig var der og det lød grangiveligt som om den kom fra noget højt græs.

Nu var jeg så blevet tilpads nysgerrig, så jeg snuppede mit kamera for at få taget et billed af ballademageren.

Jeg sneg mig gennem græsset hen imod lyden, i forventning m at jeg meget snart ville finde synderen.

Stor var min ovrraskelse, da en lille fugl fløj op blot en meter fra mig og forsvandt rundt om en busk.

Ikke mange sekunder efter kom lyden så der fra.

Jeg havde ikke held til at komme tættere på, så jeg kunne ikke få et ordentligt glimt af fuglen.

Nu er det så jeg er kommet lidt i tvivl.

Kan det være en nattergal?

I så fald er der de to første gange jeg har hørt en nattergal "synge" i de toner.

Mvh. Steen V Knudsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: