Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. juli 2013

Kejserkåbe kontra Perlemorsommerfugle ?

Snarup Mose 23-07-2013

Det er vist almindeligt kendt at man ofte ser mange kejserkåber i Snarup Mose og omegn.

Dette år ingen undtagelse -

Men der fortælles på info-tavler, at både storplettet- og moseperlemorsommerfugle findes her.

jeg har ikke set dem - mest nok på grund af, at jeg ikke har forstand på at se forskel.

På dagen her var der over 15 kejserkåber rundt i mosen/skoven og det endda kun på den korte tid og lille område, jeg kikkede på.

Men måske var nogle af dem ikke kejserkåber - Jeg har læst og kikket mig til, at storplettet perlemor ikke kan fejlbestemmes ifm. de store hvide pletter på undervingerne m.m. Mose-modellen synes jeg heller ikke passer med dem jeg har set -

Kan der være noget om, at kejserkåben næsten altid sidder med udslåede vinger og perlemorsommerfuglene flakser og oftest sidder med sammenklappede vinger - lige som citronsommerfuglen, som der også var mange af den dag

Så nu prøver jeg lige at sende nogle af de fotos jeg tog den dag.

Foto 1. Måske ikke kejserkåbe ? (har tilsyneladende ikke 3 slidser i vingen som jeg ved kejsekåben har).


Foto: tommy Dalnæs

De senest indberettede arter i Naturbasen: