Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. juli 2013

Lasius Neglectus - "budapestmyrer".. Eller, noget andet? Og "kæledyrs projekt" opdatering..

Hejsa :-).

Jeg ved godt, at denne myrer endnu IKKE er set i Danmark, men jeg har (her for en times tid siden) været ude i naturen, hvor jeg opdagede, at myrerne sværmer i dag... Jeg fangede så nogle dronning myrer eksemplarer ind, af forskellige arter. Da jeg kom hjem og "sammenlignede" med de dronninger jeg allerede har, for at artsbestemme dem jeg har indfanget, slog det mig lidt at...

Dem jeg ude i felten troede var Sort Havemyrer - Lasius Niger - ikke rigtigt ligner de sorte havemyrer jeg har derhjemme...

De her er en smule større, og aldeles større i bagpartiet, hvor mine sorte havemyrer herhjemme har en fin lille rund bag, så har dem her en stor fyldig lidt aflang bag.. Mine sorte havemyrer herhjemme har HELT sorte ben, hvor man lidt kan fornemme at "fødderne" har det gule glimt. Dem jeg har taget med hjem har orange agtigt skær på hele benet..

Jeg havde et kort øjeblik overvejet, at det var lasius flavus, men da de er sorte på maven, kom jeg fra det igen. Lasius Umbratus er meget mere slank i kroppen.. Lasius Emerginatus ser (på nettet) ud som om den er meget mere gul-agtig i farven/skæret på hele kroppen. Og orangemyren er sortere, hvis jeg kan sige det sådan, og også slankere i kroppen, ligesom Umbratus (Jordmyren) er. Så jeg er lidt fortabt...

Er det bare "store" lasius niger, eller er der tale om en anden art?

Jeg har søgt på næsten alle lasius arter jeg kunne komme i tanke om, men ingen af dem ligner den... Den der ligner mest/kommer tættest på, er nok "Lasius Neglectus", men hvis det er den, kan man vel først se den virkelig store forskel på arterne, når arbejderne kommer? På diverse google billeder og youtube klip der ligner dronningerne i hvert fald forholdsvist hinanden, men arbejderne ser der ud til at være stor forskel på, på bagpartiet.. Men ja...

Har nogen af jer, et bud på hvad det kunne være for en art?

Jeg prøver selvfølgelig med billeder senere, skal lige havde ladet mit spejlrefleks op på batteri, da min telefons billeder ser lidt utydelige ud, når jeg gerne vil have fokus på benene, og bagkroppen :-).

Min lasius flavus dronning har netop lige fået hendes første 6 arbejdere. Det var en stor dag for mig :-).

min Lasius umbratus hun (som jeg i sidste ude lige havde fundet kravlende rundt) lagde nogle få æg, men døde her forleden dag. Jeg havde givet hende en dråbe vand hver dag, og lagt vandet vat ned til hende.. Hvordan kan det være, at hun døde efter hun havde lagt æg?

(Mit "kæledyrs projekt" gik i starten godt med en enkelt art, gul engmyre, men det var som om, at jeg ikke kunne stoppe. Jeg blev mere og mere opslugt af dem, så nu har jeg nogle forskellige arter).

mine sorte slavemyrer er rent faktisk begyndt, at lægge æg, hvilket tog en del tid, synes jeg, i forhold til, at jeg har dem til at gå 2 og 2.

Mine sorte havemyrer er har hver ca 7-8 pupper, og en klump æg - ingen larver. Det går fremad :-).

Indtil nu, har jeg kun fodret mine dronninger med vand, men jeg tror, at jeg vil prøve honning blandet med vand, og frugtmos til mine gule engmyrer som nu har fået arbejdere, jeg er bare så bange for, at de dør fra mig :-).

Mvh. Frederik.

De senest indberettede arter i Naturbasen: