Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. juli 2013

Sorte stikmyre??

Hej :-).

I går aftes, var jeg igen ude i naturen...

Her/der fandt jeg så nogle MEGET små sortemyrer, i en slags... kridt, ler, eller noget i den stil. Det var i hvert fald ikke Jord eller sand! De var gråt og blødt, og gjorde mine hænder helt tørre, da jeg rodede i det...

Nå, men i det her grå ler fandt jeg så en myretue.. Den var bestående af nogle meget små sorte myrer, som nærmest havde et firkantet hoved, ligesom de røde stikmyrer har, men de her myrer var meget mindre! Jeg ser de røde stikmyrer som en forholdvist stor art, i forhold til fx. sorte havemyrer eller gule engmyrer, men de her "sorte stikmyrer" var endnu mindre. De var nok kun 1-2mm. Pga, at hoved var ret firkantet så, så hele kroppen faktisk ret firkantet ud.. Og på bagdelen, helt yderst, havde de en lille gylden plet..

Kan nogen sige mig hvilken art myrer disse var? Jeg synes de så meget interessante ud :-).

Mvh. Frederik

De senest indberettede arter i Naturbasen: