Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. juli 2013

Familie-adskillelse:

Hej F&N (og kloge billefolk).

Jeg har valgt at placere denne tråd i billeforum, da eksemplet jeg vil komme med omhandler biller og fordi jeg håber på at få et svar, som jeg tror er lettere at finde her end i f.eks. "Insekter og Entomologi"-forum, omend spørgsmålet i sig selv ikke er direkte henvendt til billeforum.

I mit afsluttende speciale i filosofi fra Københavns Universitet har jeg valgt at skrive om klassificering, hvor jeg vil fokusere på den moderne biologis taxonomiske problemer. I jagten på dette vil jeg gerne bruge nogle mere jordnære eksempler. (Filosofi bliver tit for teoretisk, hvilket dette nok også gør, men direkte eksempler fra biologien vil efter min mening uden tvivl hjælpe på forståelsen for problemet).

"Distinctions are easy enough to draw. Useful ones are another matter", som filosoffen John Dupré skriver. At opdele ting i verden efter f.eks. alle de ting der vejer under 10kg hjælper ikke ligefrem til vores forståelse af de pågældende ting - bortset fra hvad de vejer. Klassificeringen af ting (eller som i dette tilfælde insekter) må nødvendigvis bidrage til vores forståelse af de enkelte insekter. En skarp og klar distinktion vil derfor fortælle os så meget som muligt om det enkelte dyr.

Problemet er selvfølgelig at mennesket kan lave uendelige klassificeringsregler for de enkelte ting, hvilket i bund og grund kommer til at betyde at nogle insektfamilier bliver adskilt fra andre ved at have flere antenneled (bladhvepsefamilierne Athalia og Arge), mens andre insektfamilier bliver skilt fra hinanden ved at have hår i øjnene (fluefamilierne Chloromyia og Microchrysa).

Men hvordan foregår det egentlig når man vælger at to umiddelbart ens insekter skal tilhøre hver sin familie? Et godt eksempel her er de to arter af guldbasser C. aurata og P. cupreus, hvor man skal kigge efter gode kendetegn for at adskille de to arter - men de tilhører også to forskellige familier, hvorfor? Og hvorfor er der ikke ens retningslinjer for hvornår to forskellige familier bliver adskilt?

PS: Jeg er klar over at insektfamilier i bred forstand betyder f.eks. rovbiller og torbister, og at det der interesserer mig er underfamilierne. (Genus).

Mvh Brian.

De senest indberettede arter i Naturbasen: