Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. juli 2013

Solitært rugende stormmåge på høj træstub afløser hættemåge på samme rede.

Jeg har i en periode dette forår (21/5 - 11/6) iagttaget en hættemåge, der vedvarende lå på en rede anbragt på en høj træstub (afbrækket træstamme) nær bredden af en mindre sø, Oversø, vest for Fuglsø på Mols. Jeg gik ud fra, at fuglen ynglede, men har ikke kunnet se æg eller unger. Der var ikke andre reder at se ved søen, og kun en enkelt anden hættemåge, velsagtens magen, viste sig nær reden. - Da jeg efter ca. 3 ugers fravær igen tjekkede reden, viste det sig til min overraskelse, at en stormmåge havde overtaget reden. Stormmågen er indtil nu set på reden d. 3/7, 12/7 og i dag 29/7, igen kun med en enkelt anden stormmåge ved søen. Jeg har ikke kendskab til kolonier af hætte- eller stormmåge i nærheden. - Hvor almindeligt er det, at disse måger yngler solitært ?


Foto: Henning Petersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: