Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. juli 2013

En underlig hveps - måske

Viby J 16.07.2013

En jeg inderlig har fortrudt, at jeg ikke fik et bedre kig på og derefter tog med hjem til nærmere studie, men jeg var sikker på, at det var en D. media, da jeg stod der. Det mest irriterende er, at den først fløj, da jeg forsøgte at få flere billeder. I mellemtiden er jeg nået frem til følgende:

Stor afstand mellem øjne og kindbakker - Dolichovespula. Et superdårligt frontskud viser et mundskjold og krone, som kunne passe på en D. saxonica. Øjenudfyldningen derimod passer på en D. media. De gule kantstreger på brystet ligner jo amputerede 7-taller, altså igen D. media. Pletter på metanotum så er jeg tilbage hos D. saxonica. Endelig tegningerne på bagkroppen også D. saxonica.

Måske skulle jeg have ventet med at tage billederne til 1/4 næste år eller hvad mener I om den. - Eller også har jeg igen overset noget, hvorfor forslag modtages med tak.

VH/Mogens


Foto: Mogens Jørgensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: