Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. maj 2007

Lille svamp på strandeng

Fundet ved Trylleskoven (Køge bugt)hvor den voksede i det lave mos/beplantning, hvor der senere på året er blåhat, timian og spredt lyng.

Billedstørrelsen på de 50, har givet problemer med at give et godt foto af svampen, men her kommer min beskrivelse.

Svamp lys læderbrun ca 2cm bred glat tør hat på en 4 cm høj 2 mm hul svagt længdefibret cylindrisk elastisk stok (væggen i stokken er tyk så hulheden er ret lille)

Hatrand svag bugtet svarende til lamellerne som er spredte og af meget varienrende længde idet hver 4 går fra rand til stok og er tilhæftet stokken og fortsætter lidt ned af stokken som en tynd liste. De mellemliggende 3 lameller er korte til halvlange. Farve lidt mårkere end hat (sporefarve ukendt)

Da jeg tog svampen op sad der lidt mos fast på stokken, som var hel.

Jeg har prøvet at lave sporeprøve. Jeg formodede at sporerne ville være brune, men 2 timer efter havde den nu udtørrede svamp ikke afsat sporer på et hvidt papir.

Alle gode bud modtages. Jeg har flere fotos


Foto: Tom Smidth

De senest indberettede arter i Naturbasen: