Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. august 2013

Er dette en han af en snyltehumle?

Malling, d.2.8.2013:

Idag var det den dag, hvor min store kugletidsel i haven sprang ud. Resultat: jeg føler mig som en Marsmand. Pludselig er haven fyldt med vildt mærkelige humlebier, som jeg aldrig før har set (OK - dette er også kun mit år 2 med humlebi-interesse). Min forstand siger mig, at det også er lige nu, de nye hanner "springer ud", så det er at forvente, at der dukker nogle sære væsener op ;-). Men de her VAR godt nok også sære, især 2 af dem.

På denne matrikel mener jeg at have observeret, at året humlebimæssigt har været en del anderledes end sidste år. Her i højsommeren har der i år vistnok ikke været så mange humler som sidste år (trods den elendige sidste sommer!), og dette forår har jeg et par gange mødt Lys Jordsnyltehumle både her i haven og ved vores sommerhus ved Limfjorden. Hvis det har været et "fedt" snyltehumle-år, kunne det jo forklare den relative fattigdom på "anstændige" humler? Især synes jeg, de sidste år i min have så allestedsnærværende Agerhumler har været påfaldende få i år til sammenligning, omend man dog (næsten) altid møder et par enkelte på matriklen...

Nu til sagen: billedet viser en af de førnævnte 2 særligt "sære" humler, som jeg forestiller mig, er en friskbagt han af et eller andet, men -- af hvad??? (Det er overhovedet ikke sikkert, at det er en snyltehumle, jeg kender den bare SLET ikke.) Kan nogen hjælpe?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: