Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. august 2013

Flagermusplager hos nabo

Jeg har fået en forespørgsel vedr. generende flagermus hos nabo nu her i Galgebakken i Albertslund, som er tæt-lav rækkehusbebyggelse fra 1972-73.

Det er utvivlsomt skimmelflagermus, som ses almindeligt i bebyggelsen. De opholder sig om dagen i hulrum bag eternitplader på facaderne. hvortil de kan komme ind via en eller flere revner/åbninger af passende størrelse. Jeg har fået at vide, at de er stærkt generende for naboen, både ved larm og ved overskidning af facaden omkring udflyvnings-inflyvningshullet/hullerne..

Nu var min første reaktion jo: bare der var mig, der husede disse fascinerende skabninger. Men jeg kan godt se det fra naboens side.

Hvordan kan problemet løses eller afhjælpes?

Alle flagermus er fredede, og det skal der tages hensyn til. Der skal formentlig søges en eller anden dispensation til blokering af deres dagopholdssteder.

Har de i øvrigt unger nu? Det vil komplicere sagen.

Har nogen nogle gode råd til, hvad jeg kan foreslå min nabo til løsning af problemet?

De senest indberettede arter i Naturbasen: