Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. august 2013

Sjælden Høgeurt på P-plads i Århus?

Høgeurter er for viderekomne, og som sydvestsjællænder er man i høj grad beskyttet mod denne slægts bestemmelsesgenvordigheder, da det meste Høgeurt på disse kanter er Håret Høgeurt.

Nu var jeg så til familiefest i Århus i lørdags og sneg mig væk en halv times tid til lidt bybotanik. Det væltede ikke frem med alskens herlige ruderatplanter, og det mest opløftende var en P-plads, hvis busketter ikke var blevet plejet et par år. Og her stod der så to styk Høgeurter af den slags, der gør mig vanvittig, når de skal bestemmes.

Dansk Feltflora duer bare ikke.

I forrige århundrede, da jeg sidst bestemte denne fæle slægt, benyttede jeg Raunkiærs Dansk Ekskursionsflora.

Når jeg nøgler denne århusianske Høgeurt ud efter Raunkiær kommer jeg til, at det er Bredbladet Høgeurt Hieracium boreale .

Så langt så godt.

På Fugle&Natur er denne art at finde under navnet: Sektion Bredbladet Høgeurt ( Hieracium Sect. Sabauda

Den kan altså indobses som sådan.

Men siden jeg bestemte den sidste drilske Høgeurt, har Jens Christian Schou begået en herlig bog: ”Danmarks Høgeurter”. Måske man med denne kan komme lidt tættere på navnet end bare et sektionsnavn. 8-)

Lad os kaste os ud i det. :-)

#Uden rosetblade. #Kurvsvøbblade med ganske få simple hår. #Nogle stængelblade meget bredere end 1,5 cm. – Disse karaktertræk fører os direkte til : Sektion Bredbladet Høgeurt ( Hieracium Sect. Sabauda

Det er rart, at der er sammenfald mellem Schou og Raunkiær. Indtil videre går det fint. :-)

#Kurve og kurvstilke helt uden kirtelhår. #Kurvsvøbblade sortgrønne.

Nu er der kun to arter tilbage at vælge imellem. Fantastisk! :-)

#Øvre stængelblade med karakteristisk skruedrejet spids. #Midterste stængelblade aflange til bredt æglancetformede.

Jamen, det er så Hieracium suberectum.

Det gik jo smertefrit! 8-)

1. Men, men, men … … …, hvad siger Jens til dette?

2. Ifølge Jenses bog er denne art slet ikke kendt fra Jylland.

3. Den er heller ikke angivet i Fugle&Natur, men det kan der jo rettes op på, hvis Jens godkender bestemmelsen.

Jeg har ikke taget noget af de to individer med fra voksestedet, og kun frarøvet dem et stængelblad til fotografering, så de står der stadig i P-plads-buskettet lidt nedad bakken fra COWI-borgen og overfor Universitetsparken. Så andre kan da gå lige over og kigge nærmere på sagen.

Her følger nogle billeder af høgeurten, som mod forventning gled let igennem nøglen, - så let, at jeg bliver noget mistænksom. Har jeg mon overset noget? Jeg afventer Jenses reaktion i tråden med spænding.

Hilsen

John


Foto: John Holst, Trøjborgvej, Århus

De senest indberettede arter i Naturbasen: