Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. august 2013

Mellemting imellem såkaldt Mirabel - og Slåen

Sådanne mellemting er ikke sjældne. Spørgsmålet er, om de kun findes hist og her - eller om de er temmelig almindelige.

Formentlig er de almindeligere end mellemtingen imellem Slåen og Kræge - eller det ville de have været, hvis ikke Slåen/Kræge var blevet plantet ret så ofte - især i hegn.

Mellemtingene imellem Slåen og Mirabel er sandsynligvis naturligt opståede artshybrider. Som ikke hedder noget på dansk. Jeg siger slå-rabél.

Sådan en besynderlig Slårabel-busk har jeg forsøgt at fotografere idag. På Røsnæs ved antennen på Højebrente.

Det er svært at beskrive hybridens kendetegn, fordi dette afhænger fuldstændig af, hvor meget naturlig artsvariation man antager er tilladeligt for forældrearterne.

Så når man ikke kan give gode kendetegn, har jeg heller ikke tænkt mig at anmode om oprettelse på F&N.

hilsen fra HENRY


Foto: Henry Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: