Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. maj 2007

Kuglebærerflue ID

Hej,

Efter at være faldet over denne tråd ...

www.fugleognatur.dk...show_message

... om id af Sphaerophoria slægten er jeg blevet i tvivl om hvorvidt dette individ jeg har i galleriet er korrekt bestemt til S. scripta:

www.fugleognatur.dk/gallery...

Jeg har bestemt den ud fra den lyse sidekant på thorax og at bagkroppen er længere end vingerne (nemt at se da vingerne på billedet er foldet sammen over bagkroppen). Men i tråden gør Henning Christiansen opmærksom på følgende fra BRITISH HOVERFLIES - AN ILLUSTRATED IDENTIFICATION GUIDE: "Samles vingerne på ryggen ses de typisk at nå ud i det 3die gule bånd på bagkroppen. Vingerne kan dække hele dette bagkropsled, men absolut heller mere - så er bestemmelsen ikke længere sikker." Men på førnævnte individ dækkes ikke bare 3. gule bånd på bagkroppen men også det efterfølgende sorte bånd. Kan man så heraf konkludere at man ikke med sikkerhed kan artsbestemme dette individ til S. scripta?

Mvh Christian

De senest indberettede arter i Naturbasen: