Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. august 2013

Er vi enige i Nematus Pavidus?

Min nabo har 2 opstammede Piletræer stående i store potter, udendørs. Hvad han ikke endnu har opdaget er, at snart halvdelen af alle bladene er ædt op til "skelettet" - af Bladhvepse.

Jeg har holdt øje med stedet (i smug :-)))) ) over en fjorten dags periode. Jeg vil ikke sige det til ham, for måske futter han træet af, eller anden galemandsværk. Nogle mennesker reagerer med stor væmmelse, især når der er et hel "kowel" af larver.

I stedet følger jeg udviklingen tæt som en anden detektiv, men diskret.

En del larver er nu ca 20 mm lange. Da jeg opdagede dem, var de kun ca halvt så store ..

Jeg er stort set sikker på, at det er Nematus Pavidus, men vil da godt lige have det bekræftet.

Jeg håber selvfølgelig på, at jeg en dag kan se, hvad der sker, når de bliver til Imago. Jeg har sært nok aldrig endnu hørt om Bladhvepse-pupper. Forpupper de sig ikke?

Her kommer lige en foto-smagsprøve ... :-)))

mvh Kjeld


Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: