Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. august 2013

Ukendt fugl i Gludsted Plantage

Hmmmmm.....

Kan det opklares ???

Jeg var i dag i Gludsted Plantage (Silkeborg) nær Hjøllund. Stor, stor midtjysk granplantage...

Jeg så her en fugl, jeg troede jeg kendte, hvad jeg måske gør, men ikke er sikker på - endnu.

Den landede ca. 50 meter fra mig nær toppen af en slank, høj gran. Sad delvis i skjul. Tænkte da den kom flyvende, at størrelsen var Skovskade / Grønspætte.

Den sagde en dæmpet skrigende lyd, der ikke mindede mig om nogen af de to arter....

Da den fløj, åbenbarede den en meget kontrastrig underside af halefjer-viften - jeg husker den som sort med en ret smal hvid kant yderst.

Håbede og troede jeg kunne finde bekræftelse på Grønspætte via den kontrastrige haleunderside, men jeg er på gyngende grund....

Hjælp til mulig ID søges - evt. referece til relevante haleundersidebilleder....

PS: Havde hverken kamera eller kikkert på mig !!!

Mvh Lars Jørgen

De senest indberettede arter i Naturbasen: